Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Ilovszkoje

Szöveg: Magó Károly zászlós |  2012. augusztus 19. 5:25

Ezekben a napokban magyar katonákból és civilekből, kutatókból és történészekből álló expedíció dolgozik az oroszországi Ilovszkoje térségében. Az expedíció vezetője, a szolnoki repülőmúzeum munkatársa, Magó Károly zászlós napi beszámolóját itt olvashatják.

A nap folyamán elsőként az a kérdés fogalmazódott meg bennünk, hogy hajdan a magyar katonák hogyan viselték el a repülőtér melletti erdő rovarvilágát. Nekünk egy speciális légyfajta okozott gondot, mert csak szemre támadt. Átlagosan percenként egy repült bele a szemünkbe, ha pedig rovarriasztót használtunk, akkor percenként kettő.

1595940324
Reggel két részre osztottuk a csapatot. Az egyik a repülőtér északi részén fekvő repülőgép-állóhelyek nyomát kereste, a másik folytatta a detektoros átvizsgálást az eddig feltérképezett állóhelyeken. Az északi rész első három állóhelyének a sánca még ma is 110-130 centiméter magasan áll, de már benőtte az aljnövényzet. Összesen tizenkét új állóhelyet térképeztünk fel délig, mintegy 1600 méter hosszan. Ma is értékes leletek kerültek a „terítékre". Lassan össze lehet állítani egy 12,7-es Breda géppuskát, és teljes lesz egy magyar repülő katona tisztálkodási csomagja is.

Két óra körül indultunk az egyik helyi idős emberhez, aki elvezetett minket egy repülőgép lezuhanási helyéhez. Az út mutatása alapján egy erdős-bozótos területen állt meg a konvoj. Elmesélte, hogy gyerekként sokszor járt a helyszínen és megtalálta a pilóta papírjait is, melyet haza vitt. Közösen az orosz kutatókkal elkezdtük a terület átvizsgálását, és néhány perc múlva már elő is kerültek az első repülőgépdarabok. Valószínűleg egy orosz repülőgép lezuhanási helyén jártunk, melyet talán az orosz kutatók a későbbiekben fel fognak tárni.
A délután további részében a katonák szálláshelyeit próbáltuk megkeresni.

A fellelhető leírások alapján a pilóták hajdan a repülőtér szélén elterülő gyümölcsösben, az Opitnaja Sztancija nevű falu kolhoza mellett laktak. Itt volt Horthy István főhadnagy barakkja is. A gondozott almáskert helyén most 80-100 éves elhanyagolt almafák és helyenként nehezen járható cserjés van. Egy épület helyét sikerült megtalálni, ebből arra következtettünk, hogy ezen a részen voltak a pilótaszállások. Ezután a repülő-műszaki és a repülőtér-kiszolgáló személyzet barakkjai után kutattunk. Ezek a Héják állóhelyei mögött, az erdőben voltak kialakítva, ezért erre a területre koncentráltunk. Mivel a visszaemlékezések szerint az épületek 1-3 méter mélyen a földbe voltak süllyesztve, még ma is látszik a helyük. Tíz építmény GPS-koordinátáját rögzítettük, amelyek 6×12 és 6×30 méteresek voltak.
Holnap az elmaradt területek detektorozásával, az eddig előkerült leletek tisztításával és digitalizálásával zárjuk a repülőtér kutatását.