honvedelem.hu
170 éves a Magyar Honvédség
Korszerű életmentés - a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

A Magyar Honvédség egyik igáslova a Volkswagen Transporter-család negyedik generációja. A minden alakulatnál, bázison dolgozó „ténégyesekből” sebesültszállító változat is készült. A sokat futott járművek egy része helyett most hét, vadonatúj Mercedes Sprinter mentőautó állt hadrendbe.

borito.jpgMéghozzá nem is akármilyenek: a finn Profile Vehicles Oy magyarországi fióktelepének kistarcsai üzeméből kifejezetten a Magyar Honvédség igényeinek megfelelően „összerakott” járművek gördültek ki – tudtuk meg László Endre Mártontól, a cég területi vezetőjétől, aki 29 éve aktívan mentőzik is. E járművek klasszikus mattzöld színűek, összkerékhajtásúak, a kocsik elejére négy tonna teherbírású csörlőt szereltek, amelynek segítségével bárhonnan kihúzható a 3500 kilogrammos mentő.

Az évek és a rutin

Nem véletlenül Kistarcsáról érkeztek a Mercedes Sprinter 316CDI 4×4 mentőautók: a 36 éves, a finn hadsereg beszállítójaként is ismert cég Magyarországon már komoly tapasztalatokra tett szert, hiszen 2012 óta az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) gépjárműveit is ott építik; eddig összesen 637 darab B és C típusú, illetve koraszülöttek szállítására alkalmas gépkocsit adtak át. A hét katonai mentő betegterébe is (a szükséges kisebb változtatásokkal) az OMSZ-nél jól bevált eszközök, berendezések kerültek. A hazai gyártás egyben a szervizelést is egyszerűsíti, hiszen egy-egy komolyabb javításhoz nem kell több száz kilométerre, külföldre küldeni az autókat.

A düsseldorfi Mercedes-gyárból érkező, hivatalos nevén bronzzöld színű kisteherautók teljesen üres belső térrel kerülnek Kistarcsára. Itt levágják a tetőrészt és elhelyezik a saját, integrált, magasított tetőt. Megtörténik a karosszéria szükséges megerősítése, s kezdődhet a betegtér beépítése – 900 alkatrész elhelyezésével. A teljes folyamat nyolc napot vesz igénybe. A B típusú, vagyis alapellátásra szolgáló (de megfelelő felszerelés, illetve szakszemélyzet biztosításával C típusú, azaz eset- és rohamkocsiként is alkalmazható) autók használata természetesen sok mindenben eltér a civil változatoktól, ezért egyéb átalakításokra is szükség volt. Alapvető követelményként fogalmazódott meg az összkerék-meghajtás, amely sokkal jobb terepjáró képességet ad a gépkocsiknak. A tapasztalatok szerint nagyon jól mozog a Sprinter a terepen is, megközelíti a legendás Unimog teherautók teljesítményét. Ennek hátránya viszont az aszfalton tapasztalható, nagyon kemény rugózás.

További részletek a Magyar Honvéd magazin augusztus 10-én megjelenő számában!



magyar honvéd
honvédségi szemle
Altiszti folyóirat