honvedelem.hu
Méltó megemlékezés
A légierő 100 éve

Az első világháború befejezésének centenáriumához közeledve Európa több országában ünnepelték a lövészárkok felett a harcok idején bemutatkozott légierő haderőnem születésnapját. A Zrínyi Kiadó „A magyar légierő 100 éve” című díszes albummal köszönti a magyar katonai repülés generációit. A kötet kreatív szerkesztőjével, Tőrös Istvánnal beszélgettünk.

l1.jpgMilyen korszakokra osztható a magyar katonai repülés története?

A kötet elkészítésére még tavaly májusban Orosz Zoltán altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének akkori helyettese kért fel. Az anyaggyűjtés kezdetének fontos feladata pontosan a korszakhatárok meghúzása volt, végül négy nagy fejezetre osztottuk a magyar katonai repülés történetét. Az „Ikarosz örökösei” az első próbálkozásokkal foglalkozik, amelyet villámgyorsan követ az első világháború időszakának fejlődése, mind technikai, mind repülőgép-vezetői téren; ne felejtsük el, hogy a korai „légi harcokat” még pisztollyal vívták! A trianoni békediktátumot követően a semmiből hozták létre a katonai repülés szervezeteit, légipostai és meteorológiai szolgálatoknak álcázva a kiképzési repüléseket. A „Lovagkor” már a második világháborúra készülő haderőnemről szól; ekkor a repülőiskolákban tanultakat a fronton, majd 1944 nyarától hazánk légterében alkalmazták az akadémiáról éppen csak kikerült hadnagyok. Esélytelen küzdelemben teljesítették az esküjükben vállaltakat, harcoltak mindhalálig. Az „Elveszett nemzedék” egy ellentmondással teli korszaknak, az 1950-es éveknek állít emléket, amikor a gyárakból érkezett fiatalok lettek vadász- és bombázópilóták Közép-Európa legtöbb géppel rendelkező légiflottájában. Az 1956-os forradalom és szabadságharc után ismét szovjet mintára szervezték újjá a repülő-csapatokat, a „Mindig magasabbra” fejezetben szereplő események pedig már elvezetnek a NATO-tagságig és a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderő-fejlesztési programban érkező első „fecskékig”.

l2.jpgŐk hozták „haza” az első Gripeneket 2006-ban.

l3.jpgA Nagy Háború lövészárkai felett tűntek fel először a vadászgépek.

A kötet 380 oldal terjedelmű, 927 képpel illusztrálva. Hogyan kerekedik ki ebből a bemutatni kívánt évszázad?

A fejezeteken belül összesen 33 téma segít eligazodni az adott korban történt technikai fejlesztésekkel, a hadrendbe állt típusokkal és az időszak kiemelkedő pilótáival kapcsolatban, legyen szó békeévekről vagy háborúról. A kötet végén természetesen helyet kaptak a katonai repülést segítő intézmények, múzeumok és a múlt megmaradt emlékeit feltáró roncskutatók is. A gazdag képanyag magángyűjteményekből, a FORTEPAN archívumból és a HM Zrínyi Nonprofit Kft. fotósainak itthon, illetve külföldön készített felvételeiből állt össze. A légierő két egykori parancsnoka, Kositzky Attila altábornagy és Pintér Zoltán vezérőrnagy szintén felajánlotta képei jelentős részét. Ma már talán nehezen hihető, de egykor a fényképezőgép tiltott volt a katonai repülőtereken, sőt még a kerítésen kívül is tábla jelezte: tilos a fotózás! A fényképek mellett Magó Károly gyűjteményének karjelzései színesítik az adott korszakról szóló fejezetet, emellett két festő, Vincze Ferenc és Mascher Róbert témába vágó alkotásai szintén megtalálhatók a kötetben. A rendhagyó díszalbum megjelenését a Zrínyi Kiadó szakembereinek több hónapos munkája előzte meg. A 927 kép feldolgozása önmagában jelzi a feladat nagyságát, de például az angol fordítások elkészítése és ellenőrzése is komoly teljesítmény volt.

l4.jpgA Puma-ezred pilótái 1944-ben többszörös túlerő ellen harcoltak.

l5.jpgA „hangfaltörő” MiG–19-es század.

A pilóták társadalmára jellemző a „végtelen történetek” mesélése akár előadótermekben, akár fehér asztal mellett. Vannak-e ilyen jellegű olvasnivalók a díszalbumban?

A katonatörténetek egy része bizony az ég katonáihoz kötődik, így húsz megtörtént esemény, kaland, hőstett vagy éppen fogdával „honorált” szabálysértés is megismerhető a tematikus oldalakon. Ezek a történetek rávilágítanak arra a szellemiségre, amely a repülő embereket 100 éve jellemzi. Például a lovagiasság – amikor az ellenfelet csak földre kényszerítették – vagy a hősiesség, amire jó példa a végtelen szovjet hómezőn kényszerleszállt bajtársát kimenekítő vadászpilóta története. Az olvasók keveset tudhatnak a Rákosi-korszak idején bebörtönzött Puma-pilótákról, de az sem közismert, hogy 1956 januárjában magyar vadászgépek vívtak légi harcot a Fertő-tó fölött. Megszólal a könyvben a szerb vadászgépet a határ mellett „elfogó” magyar pilóta, olvasható hivatalos jelentés égő repülőből történt katapultálásról, emellett a kötetből az is kiderül, annak idején miért késtek több órát az Oroszországból érkező MiG–29-eseink.

l6.jpgMascher Róbert festményén Németh Zoltán őrnagy elfog egy szerb MiG–21-est.

l7.jpgAz Airbus A319-esek beszerzése a Magyar Honvédség szállítóflotta-modernizációjának első lépése volt.

A kiadó eddig megjelent hasonló könyveihez különböző mellékletek is kapcsolódtak. Így lesz ez most is?

A vezetői döntés értelmében egy DVD is a könyv része lesz, magyar hanggal, angol felirattal. A légierő zenekara szintén stúdióba vonult, rögzítendő a haderőnem egykori legendás indulóit, közkedvelt pilótadalait. Annak is érdemes megvásárolnia a díszalbumot, aki szereti magyar felségjelű repülőeszközök képeivel díszíteni szobája falát, mivel a mellékelt poszteren az elmúlt 100 év harminc vadász és szállító repülőgépe, bombázója, illetve helikoptere kapott helyet.

l8.jpgVan mire emlékeznie a légierő egykori vezetőinek.

Fotó: archív



Forrás: Magyar Honvéd 2018. augusztus (honvedelem.hu)
magyar honvéd
honvédségi szemle
Altiszti folyóirat