honvedelem.hu
Generációváltás
Lánctalpas újdonságok

A Magyar Honvédség szárazföldi haderőnemének megerősítése jegyében negyvennégy Leopard 2 nehéz harckocsi és huszonnégy PzH 2000 önjáró löveg beszerzéséről született döntés a közelmúltban.

l1.jpgA Leopard 2-es szinte bármin képes átgázolni.

Az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb volumenű hazai szárazföldi haditechnikai beszerzését rögzítő szerződést Ralf Ketzel, a Krauss-Maffei Wegmann vállalatcsoport ágazati igazgatója, Holger Lenz ágazati kereskedelmi igazgató, illetve Fodor Péter dandártábornok, a Honvédelmi Minisztérium Védelemgazdasági Hivatalának főigazgatója látta el kézjegyével.

A szerződés értelmében 44 új, a 21. századi hadviselés követelményeinek megfelelő harckocsival és 24 önjáró löveggel, valamint az ezekhez tartozó kiegészítő eszközökkel és szolgáltatásokkal gyarapodik a Magyar Honvédség. Az új beszerzésekkel nem csupán az eszközök darabszáma növekszik, hanem a haderő harci képességei is javulnak. A Leopard 2 harckocsik és a PzH 2000 önjáró lövegek a hagyományos és az aszimmetrikus hadviselésben egyaránt alkalmazhatók.

l2.jpgAz A4-est a norvég hadsereg is rendszeresítette.

Európai nagymacska

A világ egyik legsikeresebb harckocsicsaládja, a Leopard történetét egészen az 1950-es évekig lehet visszavezetni. A második világháborúból vesztesként kikerült, majd kettéosztott Németország nyugati felének (amelyet Német Szövetségi Köztársaságként ismerhettünk) frissen felállított hadseregét amerikai M47-es és M48 Patton közepes harckocsikkal szerelték fel. Ezek a hidegháborús versenyben hamar elavultak, s helyükre a komoly referenciamunkákkal rendelkező hazai cégek bevonásával kívántak megtervezni és legyártani a nyugat-európai hadszíntérnek és a szovjet lánctalpasok jelentette fenyegetésnek megfelelő „szabvány harckocsit” (Standard-Panzer). Az erről szóló parancs 1956 novemberében jelent meg.

A fejlesztésbe beszállt Franciaország is, amelynek éppen akkor jutott végleg zsákutcába a saját, AMX 50 nevet kapott projektje, így három német és egy francia csapat készített terveket. 1958-ban Olaszország is csatlakozott a programhoz. Végül a Porsche Prototype II-es lett a befutó, s 1963 júliusában 1500 darabot rendeltek a Bundeswehr számára a Leopard 1 nevű páncélosokból. A roppant sikeresnek bizonyult, 40 tonnás, 105 milliméter űrméretű löveggel felszerelt „nagymacskák” folyamatosan, egészen a Leopard 1A5-ig továbbfejlesztett változatait széles körben exportálták, Dél-Amerikától Kanadán át Ausztráliáig. Természetesen készült harckocsi-mentő, hídvető, önjáró légvédelmi gépágyús (Flakpanzer Gepard) és műszaki változat is.

l3.jpgMBT Technologieträger: az A4-es változat egyik továbbfejlesztési elképzelése a Rheinmetall-tól.

Erre a sikerre és persze a már meglévő felhasználói bázisra építve fogtak bele a mérnökök a második generáció kialakításának. Ez azonban egy mellékvágánnyal kezdődött: a németek 1963-tól az Egyesült Államokkal közösen dolgoztak az MBT–70 elnevezésű új generációs harckocsi fejlesztésén. Ám a prototípusok hiába voltak telezsúfolva a kor minden csúcstechnikájával, 1967-re kiderült, hogy belátható időn belül nem lesz hadra fogható jármű ebből a modellből.

Ekkor a Porsche mérnökei a Krauss-Maffei szakembereivel közösen munkához láttak. A követelmények erősek voltak: 2000 méter távolságig a harckocsi ágyújával leadott minden lövésnek célba kell találnia, maga a jármű pedig rendelkezzen független irányzói és parancsnoki optikai célzórendszerrel, s a magas találati arányhoz elengedhetetlen számítógépes tűzvezető rendszerrel. A tizenhat, különböző kialakítású és felszereltségű prototípus hosszadalmas tesztelése után, 1977 szeptemberében öt gyártási sorozatban összesen 1800 Leopard 2-est rendeltek meg a Bundeswehr számára. A jellegzetes formájú, a megerősített páncélzat miatt szögletes toronnyal készült harckocsik 120 milliméteres, 44-es kaliberhosszúságú ágyúja minden ismert szovjet harckocsit képes volt leküzdeni.

l4.jpgA Leopard 2-es alvázra épített LEGUAN hídvető.

Az A5-ös változat már az ék alakú tornyot kapta, amely a becslések szerint a korábbi 800 helyett már 1500 milliméternyi páncélzattal egyenértékű védelmet nyújt. Az egyre újabb változatok jellemzően a tűzvezető rendszerek és a reaktív páncélzat területén jelentettek előrelépést.

LEOPARD 2A7+
Hossz: 11 méter (ágyúcsővel együtt)
Szélesség: 3,77 méter (felszereléstől függően)
Magasság: 2,64 méter
Tömeg: maximum 70 tonna
Motor: 12 hengeres MTU MB 873 Ka–501 turbódízel, 1500 lóerő
Maximális sebesség: 72 km/h
Hatótávolság: 450 kilométer (utazósebességgel)

l5.jpgA WiSENT 2 daruja akár 32 tonnát is megemel.

A csúcsragadozó

A 2010-es Eurosatory védelmi kiállításon bemutatott Leopard 2A7+ kifejezetten a német hadsereg igényeinek megfelelően készült. A fejlesztés során figyelembe vették az Afganisztánban szerzett hadszíntéri tapasztalatokat. Ezekből jócskán akadt, hiszen háborús övezetben számos tűztámogatási feladatot hajtottak végre a koalíciós erők Leopard 2-esei – persze ellenséges harckocsival azért nem találkoztak.

A városi és aszimmetrikus hadviselésre „kihegyezett” A7+ megerősített passzív védelmet (azaz extra hagyományos és reaktív páncélzatot) kapott, kifejezetten a nagy erejű aknák, az improvizált robbanószerkezetek és a kis hatótávolságú, vállról indítható, rakétapóthajtású páncéltörő gránátok ellen optimalizálva. Erősebb légkondicionáló berendezés segít elviselni a hőséget a járműben, míg a torony oldalára egy komolyabb teljesítményű generátor került, így a nagyobb fogyasztású turbódízel motor beindítása nélkül is működtethető a harckocsi minden rendszere. A lövészkatonák külső csatlakozókat kaptak a kommunikációhoz, s a jármű vezetőjét kombinált, infravörös és maradékfény-erősítéses kamerarendszer segíti az előre vagy a hátrafelé haladás közben egyaránt. A parancsnokot az irányzótól függetlenül működtethető, továbbfejlesztett, nagyobb távolságból is nagy felbontású képet biztosító optikai felderítőrendszer segíti.

l6.jpgA markolókarral felszerelt WiSENT 2.

A fegyverzet szintén új, hiszen a toronyba egy automata töltőberendezéssel ellátott, 120 milliméteres, L55 kaliberhosszúságú, sima csövű Rheinmetall ágyú került, melyet egy KMW FLW 220 típusú, távolról irányított, közepes- és nehézgéppuskát, vagy 40 milliméteres gránátvetőt fogadni képes fegyverállás egészít ki.

Segéderők

A szerződés értelmében nemcsak harckocsik, hanem műszaki mentő és hídvető lánctalpasok is érkeznek a Magyar Honvédséghez. A szintén az Eurosatory 2010 kiállításon bemutatkozott WiSENT 2 speciális járművet a Flensburger Fahrzeugbau fejlesztette ki. A moduláris felépítésnek köszönhetően a Leopard 2-es alvázra épített rendszert öt óra alatt lehet átépíteni harckocsimentőből páncélozott (NATO STANAG 4569-es szintnek megfelelő) műszaki lánctalpassá. A daruja akár 32 tonnát is megemelhet, így képes segíteni a harctéri körülmények között végzett nagyobb volumenű javítások, például egy motorcsere elvégzésében. A fő csörlőrendszer vonóképessége 40 tonna, kötélzetének hossza 160 méter. A kiegészítő, belső csörlő teherbíró képessége 2300 kilogramm, s 280 méter acélsodrony tartozik hozzá.

A WiSENT 2-esre telepíthető harci mentőkészlet segítségével a lerobbant vagy megsérült harckocsikat (80 tonnás tömegig) úgy képes elvontatni, hogy a személyzetnek nem kell kiszállnia az erősen páncélozott járműből. A hegesztéshez, a különböző vágó- vagy feszítőeszközök üzemeltetéséhez szükséges energiát külön beépített, nagy teljesítményű generátor állítja elő.

l7.jpgA fegyver alkalmas minden, a NATO-ban rendszeresített 155 milliméteres lőszer célba juttatására.

Ha földmunka elvégzésére van szükség, a műszaki csapatok segítségére a nagy teljesítményű tolólappal és a jármű univerzális hidraulikus rendszerén a daru helyére illeszthető, óránként 300 köbméternyi földet mozgatni képes markolókarral felszerelt WiSENT 2 siethet. A kar végére a feladatnak megfelelő egyéb eszközök (például vasbetont összezúzni képes törőfej vagy fúrófej, bontásra használható lengő golyó) szintén csatolható. A jármű elejére taktikai aknamentesítő rendszer is illeszthető.

A LEGUAN a Leopard 1-esre épített BIBER hídvető helyére érkezett a Bundeswehr-hez, miután a Leopard 2A5 harckész tömege már meghaladta a hordozott hídelemek maximális terhelhetőségét. A LEGUAN felépítése azonos elődjével, de már Leopard 2-es alvázon nyugszik és az MLC80-as NATO-tömegkategóriába tartozó, azaz legfeljebb 80 tonnás járműveket is kiszolgálja. A hordozott hídelemekből egy 26 méteres vagy két, egyenként 14 méteres hadihidat lehet építeni. A két fős (vezető és parancsnok) személyzet biztonságban, a védett járműtestben ülve képes a hídelemek elhelyezésére és felszedésére.

Nagyágyúk

A Magyar Honvédség leendő önjáró lövege is a világpiac egyik csúcsát jelenti. A német Panzerhaubitze 2000 (PzH 2000) szintén a német haderő megrendelésére született meg, a kiöregedett, amerikai eredetű M109G-k leváltására. A 155 milliméteres, 52-es kaliberhosszúságú löveggel felszerelt rendszer fejlesztése 1986-ban kezdődött, a négy prototípus 1991 és 1993 között került a hadsereg tesztelést végző szakembereihez. A hadrendbe állt, 60 lőszert és a hozzájuk szükséges hajítótöltetet hordozni képes jármű páncélteste 14,5 milliméteres lövedékek, illetve a tüzérségi lőszerek repeszei ellen nyújt védelmet. A keménykrómozással ellátott lövegcső alkalmas minden, a NATO-ban rendszeresített 155 milliméteres lőszer kilövésére. Itt érdemes megemlítenünk, hogy a Bundeswehr 2014 óta hadrendben tartja az amerikai M982 Excalibur típusú, műholdas vezérlésű, 57 kilométer hatótávolságú tüzérségi lőszert is. A PzH 2000-esekkel szintén kompatibilis a SMArt155 lőszer, amely a páncélozott járműveket felülről, irányítottan támadni képes résztölteteket juttat el 27 kilométer távolságba. A rendszer alkalmas arra is, hogy gyors egymásutánban, eltérő csőemelkedési szöggel több lövedéket kilőjön.

l8.jpgA PzH 2000-esek az afganisztáni hadszíntéren is bizonyították képességeiket.

A PzH 2000-esek éles körülmények között 2006 augusztusában, Afganisztánban mutatkoztak be, a holland hadsereg színeiben. A német felségjelzésű lánctalpasok 2010 júniusában érkeztek a közép-ázsiai országba. Az ott szerzett tapasztalatok alapján erősítették meg a torony páncélzatát (elsősorban az aknavető gránátokkal szemben sérülékenynek bizonyult tetőrészen), s modernizálták a finom homokot kevéssé toleráló atom-, vegyi- és biológiai levegőszűrő rendszert, illetve a légkondicionálót.

A PzH 2000 is komoly exportsikereket ért el. A Bundeswehr a számára 2002-ig legyártott 185 darabból jelenleg százegyet tart hadrendben. A maradékból 2014-ben Horvátország tizenhatot, míg 2015-ben Litvánia huszonegyet vásárolt meg. Görögország 24 (2001), Olaszország 70 (2002), Hollandia 57 (2002), Katar pedig 24 (2013) új gyártású példányt rendelt meg és állított hadrendbe. 

PANZERHAUBITZE 2000
Hossz: 11,67 méter (lövegcsővel együtt)
Szélesség: 3,5 méter
Magasság: 3,46 méter
Tömeg: 57,7 tonna
Motor: 8 hengeres MTU 881 Ka–500 turbódízel, 1000 lóerő
Maximális sebesség: 60 km/h
Hatótávolság: 420 kilométer (utazósebességgel)

Fotó: internet



Forrás: Magyar Honvéd 2019. január (honvedelem.hu)
Aktuális videók
2019. július 13. 15:54
magyar honvéd
honvédségi szemle
Altiszti folyóirat