honvedelem.hu
Repülőgépben felejtett szerszámok miatt nem repülhetnek a KC-46-osok

A Boeing vezetősége kénytelen volt elrendelni a KC-46-os tankerek repülési tilalmát, miután az amerikai légierő szakemberei az elmúlt hetekben több alkalommal is találtak ottfelejtett szerszámokat és egyéb idegen tárgyakat a repülőgépek fedélzetén.

kc46_1.jpgA gyár belső levelezésében értesítette erről a dolgozókat a vezetőség: „Az átképzésen lévő pilóták kiképzését fel kell függesztenünk, amíg nem találjuk meg az okokat és nem állítjuk vissza a bizalmat repülőgépeink iránt.”

Nagy munka vár ránk – emlékeztetett rá a hírlevél. A munkafolyamatok minőségének romlása kérdéseket vet fel a Boeing minőség-ellenőrzési eljárásaival kapcsolatban. Egy hét leállás után a kiképzési repülések újra elkezdődtek, miután a Boeing cég és a légierő szakemberei közösen orvosolni tudták a gondokat.

A KC-46-os gyártási folyamata során az üres gépszerkezetet legyártják Everettben, majd átszállítják Pain Field-be, ahol a katonai műszaki szakemberek beépítik a kommunikációs, navigációs, üzemagyag-töltő és egyéb, katonai használathoz szükséges rendszereket. Ebben a gyáregységben (Military Delivery Center, MDC) tiltották le a gépeket, miután szerszámokat és egyéb idegen tárgyakat találtak a fedélzeten.

A légi járművek építése során minden szerkezeti egységet alaposan le kell ellenőrizni, ne maradjon semmilyen szennyeződés vagy idegen tárgy benne. Bármi, ami a falüregben vagy a padló alatt marad, potenciálisan veszélyes, mert idővel károsíthatja a berendezéseket, vagy elektromos rövidzárlatot okozhat.

A Boeing kénytelen volt a szakembereit átküldeni az MDC-be, ahol az átszállított repülőgépeket átvizsgálták és további tíz szerszámot találtak „ottfelejtve”, ami komoly technológiai fegyelemsértésre utal.

Az ilyen problémák kezelésére a gyári szakemberek, a légierő és a Védelmi Szerződések Ügynöksége közös csapatot hozott létre, mivel mindenki számára létfontosságú az ehhez hasonló hiányosságok mihamarabbi megszüntetése.

kc46-2.jpgAz összeszerelést végző munkások és az elvégzett munkát ellenőrző minőségellenőrök felelősek azért, hogy ne maradjon semmilyen idegen tárgy/szerszám a kész repülőgépben. A Boeing a következő két év során ennek ellenére közel 1 000 minőségellenőri munkahelyet kíván megszüntetni.

A szakemberek szerint nem éppen időszerű ez a leépítés, hiszen a 747, 767 és 777-es program minőségbiztosítási auditálása tavaly decemberben bukott meg. A mostani „incidenst” a Boeing vezetése 3-as szintű veszélyhelyzetként kezeli – a következő fokozat a teljes repülési tilalom.

„Tudják, ez mit jelent?” – teszi fel a kérdést a körlevélben a menedzsment. „Ez egyet jelent a gyártás leállításával és gyártó üzem bezárásával.”

Azonnali intézkedésként a gyártósoron dolgozók 48 perccel a műszak lejárta előtt leállnak a munkával és a hátralévő időben ellenőrzik, nem maradt-e idegen tárgy a munkadarabban és a munkaterületet is alaposan feltakarítják.

„Vissza kell nyernünk a megrendelőink bizalmát, be kell bizonyítanunk, hogy mi vagyunk az első számú repülőgép-gyártók” – hangzott el a memorandumban.

A hat tesztgép mellett további hatot szállítottak már le a McConnell és az Altus légibázisokra, 45 további pedig a Boeing Puget Sound-i üzemegységében van, végszerelési fázisban.



Forrás: Repülőgépben felejtett szerszámok miatt nem repülhetnek a KC-46-osok (www.jetfly.hu)
Aktuális videók
2019. június 18. 20:53
Tobruq Legacy 2019
2019. június 18. 15:56
Borsody árvái
2019. június 18. 11:44
Mintegy 700 külföldi és magyar katona bizonyított a Black Swan gyakorlaton
2019. június 15. 13:30
Tanévzáró a Kratochvilban
2019. június 14. 21:44
magyar honvéd
honvédségi szemle
Altiszti folyóirat