honvedelem.hu
Háttérmunkások - a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Erőt és hatalmat sugároznak a repülőgép-hordozók, a rakétákkal felfegyverzett rombolók – de gondba kerülnek, ha nincs utánpótlás, ha nincs elég teherhajó. Márpedig nincs.

borito_06.jpgAz 1990-es évek elejétől folyamatosan és jelentősen csökkent az egyes NATO-tagállamok védelmi költségvetése. Ennek megfelelően kevesebb pénz jutott a haditengerészetekre is, s nem meglepő, hogy a szűkös forrásokból inkább tengeralattjárókra, repülőgép-hordozókra vagy éppen cirkálókra költöttek, s nem ellátó- vagy szállítóhajókra. Ez most keményen visszaüt: öregedő, egyre létszámhiányosabb szállítóflottákkal rendelkeznek a nyugati hatalmak. Nagy-Britanniában pedig teljesen komoly vita alakult ki arról, hogy hadihajónak tekinthetők-e a haditengerészetük felszíni egységeit ellátó utánpótlásszállítók? A válasz attól függ, kit kérdezünk.

Minek nevezzelek?

Pedig a tét komoly: három logisztikai hajóegység (Fleet Solid Support Ship – FSSS) gyártására szeretne engedélyt és persze pénzügyi forrásokat kapni a brit haditengerészet. Az ország honatyái ezeket hazai gyártókkal építtetnék meg, így támogatandó a nemzeti ipart. A haditengerészet illetékes szakembercsapatának érvelése szerint ugyanakkor az ellátóhajó jogilag nem hadihajó. Ebben az esetben márpedig – mivel az Egyesült Királyság lapunk megjelenésének időpontjában még az Európai Unió tagja – a vonatkozó jogszabályok alapján (346. cikkely) nemzetközi közbeszerzési eljárást kell lefolytatni. Ennek megfelelően a Team UK néven alakult csoport – melyet a Babcock International, a BAE Systems, a Cammell Laird és a Rolls-Royce alkot – egy versenyző lehet csupán a többi közül. A honatyák és az őket támogató szakszervezetek vezetői a több ezer munkahely sorsával, az önálló brit hajóipar jövőjével és az otthon elköltött pénz (1 milliárd angol font) tagadhatatlan gazdasági előnyeivel érvelnek – s persze ki nem mondott indok, hogy hamarosan az Egyesült Királyság így vagy úgy, de elhagyja az Európai Uniót. A haditengerészek szerint ugyanakkor komoly következményekkel járhat a jelenleg már zajló beszerzési eljárás leállítása: a projekt több évvel csúszhat, s persze a másik két érdeklődő, a Navantia és a Japan Marine United vállalat sem lesz boldog, ha kiebrudalnák őket a pályázatból – s ennek akár jogi következményei is lehetnek. Igaz, többen megjegyzik: más államok, például a franciák is megoldották, hogy a hadihajók közé sorolják a raktárhajókat, így nemzetbiztonsági okokra hivatkozva hazai gyárak építhetik meg azokat.

További részletek a Magyar Honvéd magazin június 14-én megjelenő számában!



magyar honvéd
honvédségi szemle
Altiszti folyóirat