honvedelem.hu
Átkelésre kész!
Brave Warrior 2015: híd a lelke mindennek
Amikor idén tavasszal Ben Hodges altábornagy, az Európában állomásozó amerikai haderő főparancsnoka az elismerés legmagasabb fokán beszélt a honvedelem.hu-nak a Magyar Honvédség hídépítő képességéről, utalást tett arra is, hogy idén bizony egy nemzetközi hadgyakorlat keretében is nagy szerep hárul majd a szentesi MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred hídépítő századaira. A Brave Warrior 2015 előhangjaként az ezred első és második századának hídépítő katonái szeptember 11-én pontonhidat telepítettek Győrben, a Mosoni-Dunán.


Az alacsony vízszint és a meredek, felázott part sem okozott gondot a pontonhíd-építésben (is) professzionális szinten teljesítő szentesi műszaki katonáknak: a párás-lebegős kora őszi időben kipróbáltan stabil hidat varázsoltak a mérések szerint 0.4 méter/másodperces sebességgel csordogáló folyóra.

Persze mint a fenti adatból is látjuk, szó sincs itt semmiféle mágiáról, csupán precíz, sokszor begyakorolt összmunkáról. Aki még nem látta, miként épül is fel a semmiből egy vagy akár két darab, maximum 60 tonnás járművet is elbíró katonai pontonhíd, azok számára leírjuk, hogy az egész folyamatot a megfelelő tervezés mellett a folyami felderítő raj alapos munkája előzi meg. Ők felderítik többek között a tervezett hídátkelő felé vezető utakat, teljes szélességében felmérik a folyómedret, különös tekintettel annak méterenkénti – félméterenkénti mélységére. Tőlük tudja meg például a hídtervet készítő törzs a folyó aktuális sebességét is.



Amikor az alegység megérkezik a vízpartra, először is kihelyezik az alsó és felső vízi őröket, akik úgymond „behajózni tilos” táblával jelölik meg a folyószakaszt. Ezt követően az események – a vízre tett BMK-130-as típusú vontató motorcsónakok motorjaihoz hasonlóan - felpörögnek. Látványos csobbanással vízre kerülnek a ponton-elemek (ezekből folyami rész-elemeket és emelhető parti részelemeket különböztetünk meg), amelyeket aztán fenékzárak és könnyű fedélzeti zárak segítségével kapcsolnak össze.

Hamarosan két, úgynevezett ponton-komp ring a folyón, amelyeket aztán a műszaki katonák motorcsónakokkal tengelybe fordítanak, majd középen összezárják őket. A folyó sebessége a horgonyzás miatt lényeges: minél gyorsabb a sodrás, annál több horgonyra van szükség. Miután kialakult a teljes hídrend, jöhet a hídpróba.



„A rendelkezésre álló legnagyobb összsúlyú technikai eszközünkkel megyünk keresztül a hídon, és utána ellenőrizzük a kapcsolóelemek szilárdságát. Amikor ez kész, akkor a hídrész-parancsnokok jelentik, hogy a híd átkelésre kész” – nyilatkozta Horváth Sándor főtörzsőrmester, az MH 37. II Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred első hídépítő század szakasz-altisztje.

Indulhat tehát a forgalom – persze a szentesi ezred katonáinak aktív közreműködésével, akik hídőrséggel, hídosztaggal, és forgalomszabályozó katonákkal segítik és felügyelik a biztonságos közlekedést.

Jöhetnek az amerikai Strykerek!



Fotó: Tóth László

Kapcsolódó tartalom
Kapcsolódó videó
Pontonhíd a Mosoni-Dunán
Kapcsolódó galéria
Pontonhidat telepítettek a Mosoni-Dunán
Pontonhidat telepítettek a Mosoni-Dunán / 1 Pontonhidat telepítettek a Mosoni-Dunán / 2 Pontonhidat telepítettek a Mosoni-Dunán / 3 Pontonhidat telepítettek a Mosoni-Dunán / 4
Pontonhidat telepítettek a Mosoni-Dunán / 5 Pontonhidat telepítettek a Mosoni-Dunán / 6 Pontonhidat telepítettek a Mosoni-Dunán / 7 Pontonhidat telepítettek a Mosoni-Dunán / 8
Pontonhidat telepítettek a Mosoni-Dunán / 9 Pontonhidat telepítettek a Mosoni-Dunán / 10 Pontonhidat telepítettek a Mosoni-Dunán / 11
magyar honvéd
honvédségi szemle
Altiszti folyóirat