Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Mindent visz – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2021. április 14. 12:43

A hagyományőrzők és a múzeumok féltve őrzött kincse, a második világháborús filmek megkerülhetetlen szereplője. A célszerűség négykerekű megtestesítője, az amerikai haderő szimbóluma. A jármű, ami egy új, máig élő kategóriát teremtett. Egy darabka legenda. Ez a Willys Jeep.

202104_MH_borító

A terepjáró hivatalosan az amerikai hadsereg negyed tonna teherbírású, összkerékhajtású parancsnoki és felderítő járműve (U.S. Army Truck, 1⁄4-ton, 4×4, Command Reconnaissance) megnevezést kapta, de emlegették Willys MB, illetve Ford GPW néven is. Egy fürge, kis méretű, alacsony tömegű (alig 1113 kilogrammos) konstrukcióról beszélünk, amely egyben a világ első, nagy darabszámban előállított, összkerékhajtású autója volt. Közel 650 ezer készült belőle, ezért nem meglepő, hogy az Északi-sarkkörtől kezdve a keleti hadszíntéren és a végtelen afrikai homoksivatagokon keresztül a burmai dzsungelig a világ szinte minden szegletében feltűnt. Szerepét jelzi, hogy Dwight D. Eisenhower, az Egyesült Államok 34. elnöke – a második világháború során pedig az Európában harcoló szövetséges erők főparancsnoka – a dzsipet a győzelem kivívásához szükséges három legfontosabb haditechnikai eszköz közé sorolta.

Utat tör a motorizáció

Az elszigetelődés politikáját folytató amerikai vezetés számára 1940-re egyértelművé vált: a második világháborúból nem tud kimaradni. Ekkor erőteljes haderőfejlesztés vette kezdetét, számos projekt kapott szabad utat, illetve jelentős pénzügyi forrásokat. Természetesen nem maradhatott ki a szállítóképesség modernizálása sem, hiszen az addig rendszerben álló elavult gépkocsik cserére szorultak, emellett a lovas felderítőegységeket is alkalmassá kellett tenni a modern, gépesített hadviselésre.

További részletek a Magyar Honvéd magazin április 16-án megjelenő számában!