Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Nagyvasak mindenhol!

3. rész

Szöveg: Trautmann Balázs |  2020. október 18. 15:46

A Leopard 2-es közepes harckocsi, köszönhetően a jelentős exportsikernek, a világ egyik legelterjedtebb ilyen kategóriájú lánctalpasa: Európától Kanadán át Szingapúrig állították hadrendbe.

Leopard_3_1

Leopard 2E

Összeállításunkban abból csemegézünk, hogy mely országok hadseregébe jutottak el az egyes változatok. Ausztria 2007 után összesen 114 darab Leopard 2A4-est vett át: ezek azonban nem új gyártású járművek voltak, hanem a Hollandiában feleslegessé vált példányokból választották ki őket. Így jutott egyébként 80 ex-holland A4-eshez ugyanebben az esztendőben Kanada is. Melléjük azért 20 modernebb 2A6 is érkezett, de a leszállítás hosszadalmasabb volta miatt a Bundeswehr-től húsz A6M-et béreltek az afganisztáni NATO-misszióban történő kanadai részvételhez, melyeket három Bergepanzer 3 Büffel műszakimentő-harckocsi is elkísért, további 15 A4-est pedig alkatrészbázisnak vásároltak meg. 2011-ben ezt 12 svájci eredetű Panzer 87-essel (helyben összeszerelt, részben Svájcban is gyártott Leopard 2A4-esek) egészítették ki.

Leopard_3_2

Leopard 2SG

A másik, jelentős Leopard 2A4-forrás a Bundeswehr volt. Finnország 124, Lengyelország 128 példányt vásárolt meg. Görögország sem habozott: 2005 augusztusában 183 darab 2A4 és 150 Leopard 1A5 szerepelt a bevásárlólistáján. Ezek mellé azonban új, méghozzá helyben gyártott változatok is hadrendbe álltak. Még 2003 márciusában, 1,7 milliárd Euro értékben rendelt meg 170 darab Leopard 2A6HEL harckocsit, melyből 140 darabot otthon, az ELBO katonai járműveket is gyártó vállalat épített össze. Ezek mellé 12 Buffalo műszaki mentő és nyolc, még Leopard 1A5 alvázra szerelt Leguan hídvető jármű is érkezett. Egy pillanatra még visszatérve a finn flottára, megjegyzendő, hogy ebben hat Leopard 2L is üzemel, melyeket szintén a nagy teherbírású (MLC 80) Leguan hídelemek hordozására és telepítésére alakítottak át.

Leopard_3_3

Leopard 2RI

2005 novemberében Törökország vásárolt egy jelentős méretű ex-német flottát: 298 darab került át a NATO déli szárnyának legfontosabb hadseregéhez. Chile sem maradt le a lehetőségről: 2006 márciusában 140, a Krauss-Maffei Wegmann-nál nagyjavított és a megrendelő igényeinek megfelelően átalakított Leopard 2A4CHL példányt vásárolt, amiket 2007 decembertől szállítottak le a dél-amerikai országba. A végső mennyiség 172-re nőtt, hiszen 32, alkatrészdonornak vásárolt darabbal bővült a megrendelésállomány. A három zászlóalj felszereléséhez elegendő harckocsihoz Hollandiától Bergepanzer 2-es műszaki mentőjárműveket is vásároltak.

Leopard_3_4

Panzer 87 Leopard WE

Hollandia az egyik legnagyobb Leopard 2-es felhasználónak számított a hidegháború idején: nem kevesebb, mint 445 darab Leopard 2A4NL került a hadsereghez. Svájc - mint a Panzer 61 és a Panzer 68 esetében is - a Leopard 2A4-esek összeszerelését és részleges gyártását is hazai üzemekben kívánta megoldani. A Panzer 87-esekből 1987-től 380 darab készült el, melyből csak az első 35-öt építette meg a német KMW saját gyáregységében. Emellé 25 Büffel műszakimentő és egy tucatnyi Kodiak műszaki harckocsi is hadrendbe állt a nehéz domborzati viszonyairól ismert országban. 2006-tól 134 harckocsit modernizáltak: a Panzer 87 Leopard WE néven ismert változat modernizált felderítő és tűzvezető rendszert, a hidraulikus helyett elektromos toronymozgatást, a járművezető munkáját könnyítő tolatókamerát kaptak az érintett példányok. A kimaradtakból tizenkettőt műszaki és aknamentestő változatnak építettek át, 42 darabot pedig visszavásárolt a KMW.

Leopard_3_5

Leopard 2A5DK

A svédek sem maradhattak ki a felhasználók közül: az alap itt is az A4 volt, amit Stridsvagn 121 néven állítottak hadrendbe. A Németországtól lízingelt lánctalpasokból összesen 160 darab került a hadsereghez. Ezeket váltották fel az immár megvásárolt Stridsvagn 122-esekkel. Ez egy, a Leopard 2A5-ösre alapuló, saját változat, amit később Strv 122B változattá fejlesztettek tovább, többek között 360 fokos védelmet nyújtó AMAP moduláris kompozit pótpáncélzattal. A Strv 122C-flotta, amelyet 2023-ig adnak majd át, már a SAAB fejlesztette Stridsledningssystem Bataljon (SLB) zászlóalj szintű, digitális taktikai harctámogató parancsnoki rendszerrel és továbbfejlesztett optikai célkereső és tűzvezető berendezéssel rendelkezik majd.

Spanyolország 1995-ben egyezett meg Németországgal egy 308 darabos Leopard 2A4-vásárlásról. Az újabb, már a modernebb A6-os változatra alapuló, jelentős extra páncélzattal gyártott (egyes szakértők szerint egészen az A7/A7V/A7HU megérkezéséig ezek voltak a legvédettebb példányok) Leopard 2E-k első példányai 2003-ban érkeztek az Ibériai-félszigetre.

Leopard_3_6

Strv 122

Az elégedett Leopard 1A5-felhasználó Dánia is maradt a típusnál: a használt német A4-esekből 51 darabot vettek 1997-ben, s a rádiók cseréje után A4DK típusjelzéssel használták. 2002-től kezdődött a harckocsik nagyjavítása és modernizálása. Az A5DK változat pótpáncélzatot, nagyobb teljesítményű légkondicionáló rendszert, segédgenerátort (APU) és további tárolórekeszeket kaptak a lánctalpasok. A meglévő mellé még 18 darab A4-est vásároltak még ez évben, melyből kilencet A5DK-ra építettek át. A műveleti területen használt példányok megkapták a svéd SAAB gyártotta Barracuda külső álcázórendszert is. Az afganisztáni tapasztalatok után a járműveket extra aknavédelemmel, illetve srapnellőszerrel is ellátták. A hadsereg 2017-től 44 példányt a német A7V változatnak megfelelően építtet át. A cél, hogy a két NATO-szövetséges hadsereg harckocsijai ne csak modernek, de egységesek is legyenek, megkönnyítve a közös műveleteket.

Leopard_3_7

Leopard 2A4CHL

Kevésbé ismert, de a messzi Délkelet-Ázsiában is otthonra leltek a német nagymacskák. A világ egyik legnagyobb szigetországa, Indonézia 2013-ban vásárolt 103 darab A4-est, s mellé 42 Marder 1A3 lánctalpas gyalogsági harcjárművet. A támogatást 3-3 Leguan hídvető és Kodiak műszaki harcjármű, illetve négy Büffel műszaki mentő változat jelentette. A flottát részben modernizálták: 61 darab készült el az alaposan „felturbózott” Leopard 2RI-változatból.

A csöppnyi, de gazdag ázsiai városállam, Szingapúr nagyot lépett, amikor az elavult, francia eredetű AMX-13-asok helyett Leopard 2A4-eseket vásárolt 2006-ban. Természetesen a 66 aktív és 30, alkatrésznek vásárolt „bányapéldány” megvásárlása csak az első lépcső volt. Hogy pontosan hány darab került végül Szingapúrba, csak becslések vannak, mert egyik kormány sem hajlandó elárulni a pontos számot. Az viszont egészen biztos, hogy a Leopard 2SG harckocsikat folyamatosan továbbfejlesztik: 2008-ban, az ausztráliai Wallaby-ben megrendezett közös hadgyakorlaton vettek részt a többek között külső segédgenerátorral, elektromos toronymozgatással, modernizált tűzvezető- és kommunikációs rendszerrel és hatékonyabb ködgránát-vetőkkel felszerelt 2SG-k. A még fejlettebb, a német IBD Deisenroth Engineering által kifejlesztett Evolution-csomaggal átépített lánctalpasok pedig 2010-ben mutatkoztak be.


(Folytatjuk!)

Kapcsolódó cikkek
nagymacska (3)

Az európai nagymacska

2020. október 3. 9:40

Leopard_(6)

Nagymacskából ragadozó

2020. október 11. 17:21