Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Már Japánban is tervezik a jövő tengeralattjáróját

Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu |  2019. július 18. 7:56

A Japán Tengeri Önvédelmi Erők jelenleg mintegy húsz tengeralattjáróval rendelkezik, ezek közül tizenegy Soryu-osztályú támadó egység, amely a nem nukleáris meghajtású típusok között jelenleg a legkorszerűbbnek és a legcsendesebbnek számít a világon.

https://www.haborumuveszete.hu/minden-ami-uszik/mar-japanban-is-tervezik-a-jovo-tengeralattjarojat
1599206326

Bár a Soryu-osztály csak 2009 óta áll hadrendben és a tervezett tizenöt egységből, négy még gyártás alatt van, a közelmúltban a Mitsubishi Heavy Industries bemutatta az utódjának koncepcióját. Ennek oka, hogy a japán flotta tengeralattjáróit általában húsz évig tartja hadrendben és ezután lecseréli őket.

A 29SS jelzést viselő típus (A 29 a közelmúltban lemondott, Akihito császár uralkodásának 29. évét jelzi, amikor a fejlesztés elkezdődött, az SS pedig a nem nukleáris meghajtású tengeralattjárók nemzetközi betűjelzése) sok tekintetben hasonlít majd az elődtípusra, de várhatóan számos új, innovatív technikai megoldás és nagyfokú automatizáltság lesz jellemző rá. Szerkezetileg a bevált, nyomásálló, belső hajótest és a különálló, külső héjazat kombinációját alkalmazzák majd, de maradnak az eddig csak Japánban alkalmazott X elrendezésű vezérsíkok is (a megoldást most kezdik átvenni a világ más részein), a jellegzetes, csapott orr résszel együtt. A legszembetűnőbb újdonság, hogy a torony az eddigiekhez képest szokatlanul alacsony lesz, ami a típus megjelenését az egykori szovjet Alfa és a szovjet / orosz Akula-osztályéhoz teszi némileg hasonlatossá. A torony kialakítása miatt az eddig annak kétoldalán lévő merülési kormányok, a törzs elülső részére kerülnek majd.

Szakítanak a hagyományos hajócsavarral és a rajzok alapján az új tervezésű tengeralattjárókon egyre elterjedtebb pump-jet hajtóművet alkalmazzák majd, amelyet nagyteljesítményű, lítium-ion akkumulátorok látnak majd el energiával. (Tekintettel a japán iparnak ezen a téren elért jelentős eredményeire, a közelmúltban a Soryu-osztály hajóit is ilyenekkel szerelték fel.) Az új típusnak már nem lesz szüksége beépített dízelmotorokra sem, mert az új energiaforrás többhetes folyamatos, vízalatti működést tesz majd lehetővé. A hajók beépítendő fegyverzetéről még nincsenek pontos információk, de valószínűleg legalább hat 533 milliméteres torpedócsővel és hajó elleni rakétákkal fognak rendelkezni.

A 29SS osztály első egységei várhatóan a 2020–as évek elején állnak majd szolgálatba, fokozatosan leváltva az addigra üzemidejük végére érő korábbi típusokat.