Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Mi lesz az Ukrajnában felújítandó horvát MiG-21-esekkel?

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2014. március 9. 18:30

Horvátország letett arról, hogy kiöregedő MiG-21-es flottáját modernebb típussal váltsa fel, indokolták mindezt a globális gazdasági válsággal, illetve a szűkös védelmi költségvetéssel.

http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/tipusok/mi-lesz-az-ukrajnaban-felujitando-horvat-mig-21-esekkel/
A horvát légierő eredetileg 2011 végéig tartotta volna hadrendben a MiG-21-eseket, de a vadászgép-beszerzés elmaradása miatt a védelmi minisztérium döntést hozott és bejelentette, hogy felújítják meglévő MiG-21-eseiket, méghozzá Ukrajnában.

A felújítási és nagyjavítási munkálatokat az ukrán Ukrspetsexport cég végzi, és tervek szerint az első gépek átadása hamarosan esedékessé vált volna.

Meg nem erősített információk szerint a jelenlegi, rendkívüli ukrán helyzet miatt a horvát MiG-21-esek felújítása is megrekedt, az odesszai repülőgépgyárban leálltak a tesztrepülések, mindez azt jelenti, hogy Horvátország légiereje hosszabb ideig vadászgépek nélkül maradhat. A horvát védelmi minisztérium delegációja egyébként 2013 novemberében tett látogatást Odesszában, melynek során megtekintették a repülőgépgyárban zajló felújítási munkálatokat.

1595968253

MiG-21-es Odesszában

Az odesszai repülőgépgyárban nyolc együléses és négy kétüléses MiG-21-es újul meg, ebből a mennyiségből – állapotukat figyelembe véve – csak hét sárkányszerkezete tartható meg, a fennmaradó öt gép esetében lényegében új MiG-21-est kaphatnak vissza a horvátok.

A 2000-es évek elején is megújultak a horvát légierő 1990-es években hadrendbe álló MiG-21-esei, a munkálatokat az Aerostar végezte Romániában. 2010-ben az elavuló flottából egyszerre két vadászgépet is vesztettek.  A minisztérium akkor nem erősítette meg, hogy a MiG-21-esek összeütköztek-e, a vagy az egyik gépről leszakadó és a másiknak ütköző alkatrész okozta-e a balesetet, melyben egy lehulló roncsdarab egy személyt a földön is megsebesített. A pilóták sikeres gépelhagyást hajtottak végre, komolyabban nem sérültek meg.

Mielőtt a horvát védelmi minisztérium meghozta volna a döntést a MiG-21-esek felújításáról, különböző országokból számos ajánlat érkezett a típus leváltására: német Phantomokat, holland vagy amerikai F-16-osokat, francia Mirage F-1-eseket, illetve új vagy használt svéd Gripeneket kínáltak megvételre. Ez utóbbi esetében a Saab 2012-ben nyolc JAS-39C/D Gripen eladására vonatkozó ajánlatot tett Horvátország számára, mellyel azonban nem éltek, és végül a MiG-21-esek hadrendben tartása mellett döntöttek.

Tekintettel a kialakult ukrán helyzetre, Horvátországnak nincs pontos információja arra vonatkozóan, hogy mikor kaphatja vissza 21-eseit, melyek legkésőbb 2019-ig tarthatóak üzemben.

Címkékhaditechnika