Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Többcélú hadihajó koncepció a Kongsbergtől

Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu |  2020. január 11. 20:46

A korszerű elektronikai és fegyverrendszereiről ismert norvég Kongsberg Gruppen ASA, Kongsberg Maritime nevű leányállalata révén már eddig is részt vett tengerészeti rendszerek fejlesztésében, de a hadihajók eddig nem szerepeltek termékeik között.

1596074750

Úgy tűnik ennek bizonyos szempontból vége, mert a cég 2019. szeptember 26–án Osloban bemutatta a Vanguard névre keresztelt hadihajó koncepcióját, amelyen már két éve az egyébként civil hajókra szakosodott Leirvik Salt Ship Design tervezőiroda közreműködésével dolgoztak.

Az elképzelés lényege, hogy a hadihajók gyártásának rendkívül magas költsége és meglehetősen hosszú időtartama miatt az új típusnak, mint a remélt jövendőbeli vásárlók igényeinek megfelelően beépített fegyverrendszerek hordozóplatformjának gyártásába, bevonnák Norvégia nagy tapasztalattal rendelkező civil hajógyárait is, ezzel nemcsak a költségeket lehetne lejjebb nyomni, de az építés időtartamát is csökkenthetnék. Az elkészült hajótestbe az elektronikát és fedélzeti rendszereket, fegyvereket a Kongsberg szállítaná és szakemberei telepítenék. A nagyfokú automatizáltságnak köszönhetően a legénység mindössze 16–20 főből állna.

1596074750

Az egyelőre csak számítógépes grafikák formájában létező Vanguard egy közepes méretű, többcélú hadihajó, korszerű, alacsony radarkeresztmetszetű felépítménnyel, amely mögött a tatfedélzeten kis és közepes nagyságú helikopterek számára leszállóplatform is lesz. Az elképzelés szerint a helikopter nem kap hangárt, mert ennek helyét a felépítmény hátsó részében egy olyan nagyméretű, mindkét oldalon ajtókkal zárható rekesz foglalja el, amelybe feladattól függően egy vagy több szabványos méretű teher vagy speciális konténer helyezhető be modulárisan, de szükség esetén kisebb hajók, motorcsónakok és tengeralattjáró drónok hangárjaként is funkcionálhat. Ezek mozgatása a mennyezeten futó daruberendezésekkel történik.

A két hajócsavart és az orrpropellereket működtető hajtóművek típusáról egyelőre nincs információ, mint ahogy a beépítendő fegyverzetről sem. Utóbbinak a nyilvánosságra került grafikák szerint, minden valószínűség szerint része lesz legalább egy, az orrfedélzeten lévő, távirányítású toronyba épített nehézgéppuska, vagy gépágyú, de hordozhat majd hajók, repülőgépek és tengeralattjárók elleni eszközöket is.

A Kongsberg elsősorban a kisebb  flottákat célozta meg mint potenciális vásárlókat, de számít a Norvég Királyi Haditengerészet megrendelésére is, amely érdeklődik a projekt iránt, mivel felvetődött, hogy a közelmúltban balesetben súlyosan megsérült és végül selejtezésre került Helge Ingstad fregatt hasonló kategóriájú egységgel való pótlása helyett, költséghatékonyabb lenne, több kisebb, új típusú egységet hadrendbe állítani. Döntés még egyelőre nincs, így a Vanguard további sorsa bizonytalan.