Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Az amerikai légierő szakít a Draken International céggel?

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2022. június 16. 19:52

Egyre több nemzet tesz szert az ötödik generációs harci repülőgépekre - úgy tűnik, hogy a „Red Air”, azaz az agresszor-alájátszó erőket biztosító magánszolgáltatók jelenlegi kínálata nem képes lépést tartani a korral.

m-346fa_-2

Az Egyesült Államok légiereje április elején tájékoztatott arról, hogy nem kívánja megújítani szerződését a Draken International-lel, amely a világ legnagyobb magánszállítója az alájátszó erők tekintetében és jelenleg a Nellis Légibázison ők biztosítják a „Red Air” feladatokhoz az „ellenséget”.

A Draken flottát már sok éve telepítették a Nellisre, ahol az USAF elit Weapons School-ja található, és itt tartják az Egyesült Államok első számú légiharc gyakorlatát, a Red Flag-et is. A légierő vezetése azonban úgy véli, hogy a Draken repülőgépei már nem alkalmasak egy modern fenyegetés reprodukálására.

Míg az agresszor szerepét alájátszó cégek, például a Draken „nagyszerű munkát végeznek a légierő számára, különösen a kiképző századoknál, ahol a vadászpilóták alapkiképzése folyik”, nem hatékonyak az olyan ötödik generációs típusokkal szemben, mint az F-22-es vagy az F-35-ös - nyilatkozta a légierő részéről David Nahom altábornagy.

A floridai Draken flottája jelenleg L-159, A-4 Skyhawk és Mirage F1 típusokból áll, és hamarosan kibővül a 2021-ben Hollandiától és Norvégiából vásárolt F-16AM vadászgépekkel.

Bár ezeket a platformokat a legtöbb 4. generációs repülőgépeknél megszokott rendszerrel modernizálták, mára ez a „ráncfelvarrás” már nem elég. Hiányzik belőlük például az ötödik generációs repülőgépekre jellemző alacsony radarészlelhetőség.

m346-3

A legkézenfekvőbb megoldás a legújabb generációs vadászgépek bevetése lenne, de ez a magas költségek miatt nem lehetséges. A védelmi magáncégek mindig is törekedtek a könnyű vagy használt harci repülőgépek használatára, hogy csökkentsék a beszerzési, karbantartási és üzemeltetési költségeket.

A legmegfelelőbb megoldás egy ötödik generációs harci repülőgép pilótáinak kiképzésére kifejlesztett sugárhajtású repülőgép vásárlása lehet. Az ilyen típusú kiképzőgépek nagyon hasonlítanak a modern vadászgépekre, hogy megkönnyítsék a kezdő pilóták „éles” típusra történő átképzését. A piacon kapható különféle platformok közül a Leonardo M-346 lehet a legalkalmasabb a modern ellenség szerepének betöltésére. Régóta a „rosszfiú” szerepét játssza az olasz légierő gyakorlatain és a spanyolországi Albacetében zajló nemzetközi TLP-gyakorlaton, az ötödik generációs F-35-ös és a Eurofighter Typhoon típusokkal szemben.

Egyéb paraméterei mellett magas manőverezési és emelkedési teljesítményével, valamint a pilótafülkében található fejlett rendszerekkel és radarral az M346 ideális ellenfelet képviselhet a modern légiharc-kiképzésben. Az agresszor stílusú színséma, amelyet a gyártó az egyik M-346-osára festett, egyértelműen azt sugallja, hogy a repülőgép kiválóan alkalmas „Red Air” feladatokra.

Forrás: jetfly.hu