Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Blue Sky 2021: légi műveletek irányítása a Sziklából

Szöveg: Kálmánfi Gábor | Fotó: a szerző felvételei |  2021. június 8. 15:43

Javában zajlik a Defender Europe 21 nevű többnemzeti gyakorlatsorozat, ezen belül pedig a légi hadműveletekre koncentráló Blue Sky 2021 gyakorlat is. A hazánkon belül történő légi hadmozdulatok műveleti irányításáért a Veszprémben települt MH Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központ (MH LMVIK) a felelős.

20210608-blue-sky (1)

A Blue Sky 2021 légi hadszíntere elsősorban a balatoni régió északi része, Tapolcától egészen Várpalotáig terjedő terület. Az MH LMVIK felelősségi körébe tartozik – már a tervezés fázisától – minden olyan repülő tevékenység és mozzanat, amely légteret igényel, legyen szó merev szárnyas repülőeszközökről, helikopterekről, drónokról, éleslövészetről, vagy éppen támogató műveletekről. Bardon Tamás alezredes, a központ parancsnokának műveleti helyettese elmondta: legfontosabb feladatuk, hogy a kijelölt légterekben gyakorlatozó repülő-eszközök minden szempontból biztonságban legyenek.

20210608-blue-sky (4)

„Noha a járvány miatt az úgynevezett nagy repülőgépes forgalom intenzitása markánsan visszaesett, a kisgépes civil repülések száma – pláne az évnek ezen időszakában – változatlanul magas. Az ilyen típusú repülések pedig pont a gyakorlaton is jobbára igénybe vett, kis magasságú légtereket érintik. Ez komoly kihívás, mint ahogyan a gyakorlaton többségében résztvevő forgószárnyas eszközök és drónok koordinálása is az. Fontos feladatunk még figyelemmel kísérni azokat a repüléseket, amelyek során a Szolnokon, Kecskeméten, illetve most átmenetileg Taszáron települt, külföldi repülő eszközök eljutnak a műveleti területre, majd visszaérnek bázisaikra” – fogalmazott a parancsnok műveleti helyettese. Bardon Tamás alezredes szerint a légi műveleteket magukban foglaló gyakorlatoknál a tervezés, felkészülés fázisa különösen fontos, hiszen a gondos tervezés a végrehajtás során sok problémától kímélheti meg a végrehajtó állományt.

20210608-blue-sky (2)

„Ha jól átgondoltak a különböző részelemek - például a légtérstruktúra, a vezetés-irányítási rendszer -, akkor lehet a gyakorlatot gördülékenyen végrehajtani. Idén a járvány miatt az egy esztendős tervezési ciklusban kényszerből videókonferenciák keretében lezajlott tervező események nem könnyítették meg ezt a folyamatot. Viszont saját állományunk már több éve vesz részt hasonló hazai- és nemzetközi gyakorlatokon, így tapasztalatuknak köszönhetően a Blue Sky 2021 ugyanolyan zökkenőmentesen zajlik, mint korábban” – összegzett Bardon Tamás alezredes. Hozzátette, hogy a veszprémi központnak minden repülési tevékenységet folytató alakulattal, alegységgel rugalmas, szakmai kapcsolata van. Olyannyira, hogy a többnemzeti gyakorlatoknál, közös repüléseknél a vezetés-irányítás rendszerében a végrehajtó alakulattól is képviseltetik magukat katonák.

„Most két amerikai bajtársunk dolgozik velünk folyamatosan. Ennek köszönhetően gyorsabb, hatékonyabb az együttműködés, egyszerűbb a végrehajtás. Egyébként a Defender Europe 21 gyakorlat teljes koordinálásáért Bulgária a felelős – éppen ezért hasonló okok miatt a központtól is szolgálnak ott ketten a teljes gyakorlat ideje alatt” – fűzte hozzá a parancsnok műveleti helyettese.

20210608-blue-sky (5)

De vajon miként zajlik a légi hadműveleti irányítás a hétköznapi gyakorlatban? Prokoly Istvánné őrnagy, MH LMVIK Hadműveleti Központ hadműveleti főtisztje, váltásparancsnok-helyettese elmondta, hogy a gyakorlat idejére a központon belül megalakult a Gyakorlat Légi Műveleteket Koordináló Központ. Ez két nagyobb részből épül fel: a tervező részleg elkészíti a repülési terveket a különböző repülési napokra, majd kiadja a légi harcparancsot, és a légtérfelhasználási parancsot, a műveletirányító részleg pedig a valós műveleteket koordinálja.

„A kiadott parancsok huszonnégy óráig érvényesek, és a valós repüléseket tartalmazzák. Ezeket a repüléseket a gyakorlat teljes ideje alatt folyamatosan nyomon követjük, napi huszonnégy órában. Kezeljük az esetleges problémákat, és a megtörtént repülésekről jelentéseket készítünk az elöljáró felé. A gyakorlatra több légtér lett igényelve, igénybevételtől függően ezek aktiválását is mi koordináljuk a polgári légiforgalmi szolgáltatóval. Az ilyen módon lezárt légterekben civil repülés csak korlátozottan, illetve olykor egyáltalán nem történhet, például éleslövészet esetén” – nyilatkozta a hadműveleti főtiszt.

Prokoly Istvánné őrnagy szerint a gyakorlat során számukra a legnagyobb kihívás az állandó változások nyomon követése. Egyrészt a többnemzeti repülések során nem könnyű a folyamatos koordináció, másrészt az elöljáró által kiadott és elfogadott harcparancshoz képest a repülések változhatnak. Sőt, időnként új feladatok is érkezhetnek, amelyek esetleg más légtereket igényelnek. Az éjszakai repüléseknél pedig akár hajnalig is helyt kell állni, állandó odafigyeléssel, a gyakorlat teljes másfél hónapja alatt.

20210608-blue-sky (3)