Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Éjjel-nappal gyakorlatra készen

A Swift Response 2021 gyakorlat és az MH Pápa Bázisrepülőtér (1. rész)

Szöveg: Varju Kitti | Fotó: Dévényi Veronika |  2021. június 3. 19:16

A nemrég véget ért Swift Response 2021 elnevezésű gyakorlaton főszerepet kapott az MH Pápa Bázisrepülőtér is. Az alakulat nemcsak az egyik műveleti helyszínt jelentette, hanem számos alegysége támogatást biztosított az eredményes végrehajtáshoz. Cikksorozatunkban azt mutatjuk be, hogy milyen feladatok kísérték a gyakorlatot a pápai légibázison.

PBRT-katonák_IMG_8151

Az MH Pápa Bázisrepülőtér történetének egyik legnagyobb kihívását teljesítette a Defender Europe 21 gyakorlatsorozathoz tartozó Swift Response 2021 gyakorlat kiemelt magyarországi központjaként. Több mint egyéves előkészítés után, május 1-15. között hajtotta végre az amerikai hadsereg és légierő azokat az – elsősorban éjszakai – műveleteket, amelyek során közel kétezer ejtőernyős katonát és több száz tonnányi felszerelést juttattak el C-17-es és C-130-as szállító repülőgépeken Pápáról Bulgáriába.

Az MH Pápa Bázisrepülőtér mindegyik alegysége nélkülözhetetlen szerepet vállalt a Swift Response 2021 gyakorlat sikeres végrehajtásában. Talán a Logisztikai Zászlóalj katonáira hárult a legtöbb feladat: számos területen kapcsolódtak be a feladatokba, megfeszített munkatempóban dolgoztak a nap 24 órájában.

Fontos szerep jutott az utasforgalmi terminálban szolgálatot teljesítő rakodó rajnak is, amelynek katonái nappal és éjszaka egyaránt az adott járművekre és szükséges helyszínekre mozgattak bármilyen terhet.

PBRT-katonák_IMG_7035

Nagy terhelés mellett dolgoztak az üzemanyagtöltő és kútkezelő katonák is, akik a gyakorlat ideje alatt heti szinten több mint egymillió liternyi üzemanyagot töltöttek be földi és légi járművekbe egyaránt. A tartálykocsik mozgatása és a határidős töltések is komoly kihívást jelentettek, de a talpraesett pápai katonák minden helyzetet sikerrel kezeltek, sőt, már a gyakorlattervezés során felkészültek esetleges nehéz szituációkra is.

Fontos szerepe volt az üzemanyaglaboratóriumnak is, ahol a laboránsok folyamatosan ellenőrizték a beérkező és a kiadásra szánt üzemanyagot. Bár a Pápán települő Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) C-17-esei miatt jelentős üzemanyagtartalékkal rendelkezik a bázisrepülőtér, a gyakorlat ideje alatt – a rendszeres kerozinszállítmányok ellenére is – gyakoribb utánpótlásra volt szükség.

A repülőműszaki katonák a szállító repülőgépek földi kiszolgálását biztosították, egyúttal a földi irányításból is kivették a részüket: segítették a parkoltatást és a légi járművek vontatását.

A Hadműveleti Központban is összetett munka zajlott. A légiforgalmi irányítók a megnövekedett forgalmat – így földi és légi járműveket egyaránt – bővített létszámmal, 12 órás váltásban koordinálták. Munkájuk során amerikai airfield managerekkel is együttműködtek. Itt állomásozott a Gyakorlat Támogató Csoport, amely helyi szinten irányító és koordináló szerepet töltött be. (Működését cikksorozatunk következő részében mutatjuk be.)

PBRT-katonák_IMG_0238

A Művelettámogató Zászlóalj repülőtéri tűzoltói mindvégig folyamatosan biztosították a repüléseket és az üzemanyagtöltéseket, emellett felkészültek a bázisra települt amerikai erők táborában való esetleges beavatkozásra is. Az Őr- és Biztosító Rendész Század katonái a bázisra közúton érkező személy- és tehergépjárművek, valamint a több ezer, a gyakorlatban részt vevő katona és civil beléptetését hajtották végre. A Repülőtér Karbantartó és Üzemeltető Század állománya alkalmassá tette az amerikai félnek átadott területeket a táborelemek felépítéséhez. Az  Egészségügyi Központ a különböző műveleti feladatok egészségügyi biztosítását és a koronavírus-járvánnyal összefüggő feladatokat végezte.

A bázis széles körű infrastrukturális adottságait maximálisan kihasználták a gyakorlat során, legyen szó a beléptető kapukról, a belső úthálózatról, a raktárakról, a kiszolgáló eszközökről, a tárolóhelyekről, a víz- és áramellátásról, a légijármű-parkolóhelyekről. Különféle ideiglenes helyeket alakítottak ki a külföldi katonák és a közreműködő civil résztvevők számára, például az elhelyezést szolgáló sátortáborokat, a járművek parkoltatását lehetővé tevő telephelyeket vagy az igényeknek megfelelően berendezett épületeket. Az ezekhez kapcsolódó logisztikai és üzemeltetési feladatokat szintén helyi katonák látták el.

Fontos megemlíteni, hogy ebben az időszakban a Defender Europe 21 egyéb kapcsolódó gyakorlatai további kötelezettségekkel jártak a földi és légi járművek kiszolgálásában. Ezen felül a közelben található, volt kenyeri repülőtéren egy kisebb nemzetközi gyakorlat zajlott, amely során amerikai szállító repülőgépekből végeztek teherdobásokat, szintén a bázisrepülőtér teljes körű logisztikai biztosítása mellett. A pápai katonák professzionális hozzáállása, a széles körű tapasztalatok és a modern repülőtéri kiszolgáló infrastruktúra együttesen járult hozzá a feladatok maradéktalan teljesítéséhez.

PBRT-katonák_IMG_0322

A Swift Response 2021 gyakorlaton az MH Pápa Bázisrepülőtér bizonyította, hogy a tapasztalt katonáival és a megfelelő kapacitásával nemzetközi gyakorlatokon is képes helytállni. Akár egy gyakorlatot kiszolgáló logisztikai pontként támogató, akár annak otthont is adó műveleti bázisként tud működni. Helyben biztosíthatja a hazánkba érkező külföldi erők állomásoztatását, elszállásolását, felszerelésének és technikai eszközeinek befogadását, valamint teljes körű kiszolgálását. A pápai katonai szervezet mára felkerült a NATO-szövetségesek térképére, és készen áll az újabb kihívások teljesítésére.

(Folytatjuk!)

Címkékgyakorlat