Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A brazil fuvaros – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2019. augusztus 14. 18:20

Első NATO-tagállamként és egyben első nyugat-európai megrendelőként jelezte vásárlási szándékát Portugália a brazil Embraer KC–390-es közepes taktikai szállítórepülőgépre. Mit tud ez a szokatlan formájú, messziről érkező merevszárnyú?

1599206863
A nemrégiben tett bejelentés értelmében a portugál légierő öt KC–390-est kap, 930 millió dollárért. A kéthajtóműves, sugárhajtású gépekkel a jelenleg használt, kiöregedett C–130H, illetve a hosszított törzsű C–130H–30 Herculeseket váltják fel; ezekből összesen jelenleg négyet tart hadrendben a dél-európai állam légiereje. A bevásárlás részét képezi még a kiképzéshez szükséges szimulátor is. Az Embraer emellett 12 évig támogatja majd a repülőgépek üzemeltetését, elvégezve a szükséges fejlesztéseket. Az első példányt 2023-ban, az utolsót 2027-ben kezdhetik repülni a portugál hajózók. Ez a vásárlás azért is figyelemreméltó, mert tökéletesen egybevág a brazil elképzelésekkel: a KC–390-eseket ugyanis kifejezetten a régebbi Herculesek leváltására, egyben a Lockheed Martin C–130J Super Herculesek vetélytársaként kívánták piacra dobni. Ennek megfelelően alakították ki a gép teherterének méreteit és persze a teherbírás is a Super Herculesek kategóriáját célozza meg.

Az áttörésre várva

Mielőtt megismerkedünk a remek formájú géppel, érdemes néhány mondatot szánni a gyártóra. Az Embraer történetét ugyanis számos érdekes fejezet színesíti: létrejöttét a brazil kormánynak köszönheti, amely a dél-amerikai országba menekült, a repülőgépek tervezésében tapasztalt német mérnökök tudását is felhasználva hozott döntést a cég megalapításáról. Az első feladatot 1965-ben kapták: a kormány megrendelése szerint egy alsószárnyas, 15–20 utas vagy 1000–1500 kilogramm teheráru szállítására alkalmas, két turborprop hajtóművel felszerelt, olcsón megvásárolható és üzemeltethető, rövid pályán fel- és leszállni képes szállítórepülőgépet kellett megalkotniuk.

További részletek a Magyar Honvéd magazin augusztus 16-án megjelenő számában!