„Sűrű” volt a szeptember Pápán
Szöveg: S. T. | 2012. október 6. 18:31Az afganisztáni ISAF-utánszállítások már jó ideje nem ismeretlenek az MH Pápa Bázisrepülőtéren dolgozók számára. Légi szállítások szempontjából mégis az átlagosnál sűrűbb volt a szeptember a repülőtér szakállományának.
A feladat nagysága miatt tíz főre bővített rakodóraj – Sótér Tamás mérnök százados szakmai irányítása mellett – ötnapos megfeszített munkával végezte el a rakomány légi szállításhoz való készletezését, illetve a légi paletta építését. A veszélyes anyagok légi szállítására vonatkozó speciális szabályrendszer maradéktalan betartását az amerikai légierő két alkalmazottja koordinálta.
A felépített légi paletták általános rakományt tartalmazó részét a bázisparancsnok döntése alapján a hangárban, az egyéb anyagokat pedig az erre a célra kialakított robbanóanyag-tároló komplexumban helyezték el. Nem kis kihívást jelentett a paletták kiszállítása a berakodásukhoz kijelölt repülőtéri állóhelyre, ebben a munkában a Nehéz Légiszállító Ezred állománya nagy segítséget nyújtott.
A 32 darab 463L típusú légi palettából álló anyagmennyiséget az amerikai légierő két C–17-es repülőgépe szállította Kabulba és Mazar-e Sharifbe. Érdekesség, hogy ezen az éjszakán összesen öt C–17-es parkolt a pápai betonon…
Szeptemberben új feladatot jelentett a német légierő A–310 Airbus utasszállító repülőgépének kiszolgálása, ki- és berakodása. A rakodásához elengedhetetlenül szükséges volt a HAW által üzemeltetett „K–loader" speciális rakodóeszköz alkalmazása. A rakodóraj tagjai újabb tapasztalatokkal gazdagodtak, mert megismerhették a speciális légi szállítású „ULD" konténerek alkalmazását. Az A–310-es összesen öt leszállással 400 katonát mozgatott meg a Pápa−Termez, Termez−Pápa útvonalon.