Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Két évtizedes polgári múlt után a katonai szállítórepülés világában

Szöveg: Trautmann Balázs | Fotó: Nagy Gábor és archív |  2020. december 28. 7:28

Tíz százalék újabb tudnivaló és három-három „extra” csillag: de nem csak ennyivel hozott többet ifjabb Szentgyörgyi Dezső pilóta életébe Kecskemét és az alapkiképzés.

Ifjabb Szentgyörgyi Dezső  (5)

„Most lettem igazán katona” – egyértelmű válasz volt ez arra a kérdésre, hogyan is érezheti magát a katonai esküjét frissen, alig egy órája letevő katonatiszt. „Hazajöttem” – tette még hozzá.

A dolog több szempontból is igaz, hiszen Kuvaitból tért vissza Magyarországra, sőt, arra a légibázisra, amely nagyapja, a legendás vadászpilóta, Szentgyörgyi Dezső nevét viseli. „Így mindig egy plusz elöljáróm lesz” - mondta mosolyogva az újdonsült tiszt, aki azonban igen tapasztalt pilóta, hiszen 11 ezer repült órát gyűjtött már össze az aprócska, két turboprop hajtóműves L-410-estől a levegő királynőjéig, a négyhajtóműves Boeing 747-400-as szélestörzsű, interkontinentális repülőgépig.

Ifjabb Szentgyörgyi Dezső 1998-ban kapta meg a kereskedelmi pilóta szakszolgálati engedélyét és 1999 óta több légitársaságnál is megfordult. A DHL és a csomagokat szállító L-410-es után a Malév (Boeing 737NG család), majd Ázsia, azaz Tajvan és Hong Kong következett, méghozzá a „nagyvassal”, azaz a Boeing 747-es Jumbo Jet-tel együtt, ami a mai napig azért a szíve csücske maradt. 2007-től már a Wizzair pilótájaként az Airbus A320-asokkal dolgozott, itt kezdődött a kapcsolat ezzel a típussal. 2009 már Kuvaitban találta, ahol a 320-as mellett a nagytestvérrel, azaz a kéthajtóműves, szélestörzsű, nagy hatótávolságú Airbus A330-200-assal is repült. Magyarországra 2020 októberében tért vissza és innen már egyenes út vezetett a kecskeméti alapkiképzésig, köszönhetően annak, hogy a Magyar Honvédség kifejezetten szívesen fogadta a több éves és 11 ezer repült órás, közte 6500 órányi A320-as tapasztalattal rendelkező, s persze minden fizikai feltételnek is megfelelő Szentgyörgyi Dezsőt.

Ifjabb Szentgyörgyi Dezső  (1)

„A repülésben alapszabály, hogy nem a rendfokozat, a csillagok száma mondja meg, ki vagy és mire vagy képes” - szögezte le a százados, hozzátéve: legyen szó katonai vagy polgári repülőgépről, a pilótafülkében sosincs vita, hogy ki a parancsnok és kinek mi a feladata.

„Így nem várok semmilyen különbséget a több, mint két évtizedes polgári múltam után a katonai szállítórepülés világában sem. Ugyanakkor tudom, hogy itt lesznek olyan feladatok, amivel a civil légiforgalomban nem találkoztam. Ilyen például az A319-esekhez rendszeresített speciális berendezés, amellyel MEDEVAC feladatot lehet végrehajtani – mint azt a Teve század szakemberei eddig már több alkalommal meg is tették. Ehhez viszont a nálam kevesebb repült órával rendelkező, de a századnál már évek-évtizedek óta szolgáló társaim sokkal jobban értenek. S persze kicsit mások lesznek maguk a repülések is: a katonai gépekkel olyan repülőtereken is gyakran megfordulunk majd, ahol a polgári, modern, leszállást segítő rendszereknél régebbi berendezéseket, eljárásokat alkalmaznak. Így valószínűleg találkozom majd például precíziós bevezető radarral segített (PAR) vagy éppen VOR-jeladóra »felépített« leszállással” – mondta.

Ifjabb Szentgyörgyi Dezső  (3)
Ifjabb Szentgyörgyi Dezső  (2)j

De remélhetőn nem lesz olyan kalandja az ék felségjelzéses A319-esekkel, mint 2006 februárjában Bangkokban azzal a szinte vadonatúj, alig néhány hónapos 747-400-as utasszállítóval, amelynek a hajtóműve a lehető legrosszabb pillanatban, az orrfutó elemelése után, de még a gép felszállása előtt ékelődött be. Később kiderült, hogy az olajrendszer hibája miatt állt le egyetlen pillanat alatt a jobb külső hajtómű, nagyot rántva az utasokkal és a sokórás repüléshez szükséges üzemanyaggal teli gépen. Hála a sok szimulátoros gyakorlásnak, végül az ausztrál kapitánnyal közösen sikerült nem csupán a levegőbe imádkozni a sérült madarat, de biztonságosan letenni is, immáron csak három hajtóművel, a bangkoki repülőtér pályájára.

S hogy milyen lesz majd a repülés, immár egyenruhában és a Szállítórepülő Század színeiben? „Talán nyugodtabb, hiszen a gépen szállított katonák valószínűleg kevesebb gondot okoznak majd, mint a turisták” - jegyezte meg a százados. Várja a feladatokat, a kihívásokat, amelyek azért kicsit mások lesznek, mint amit 20 éves pilótakarrier és a 11 esztendőnyi külföldi munkavégzés során, az utasok és a teheráru gyors és biztonságos szállításánál tapasztalhatott. A bevezetőben említett 10 százalék miatt most az iskolapad következik: a speciális, a katonai területtel összefüggő ismeretek, így a fegyverek, lőszerek, robbanóanyagok szállítása vagy éppen a katonadiplomáciai ismeretek elsajátítása természetesen számára is kötelező. Aztán jöhet majd a repülés a két kecskeméti A319-essel, s a gyakorló- és szállítófeladatok sokasága.

„Nem teher az, hogy a nagyapám nevét viseli a bázis” - felelte határozottan az elkerülhetetlen kérdésre Szentgyörgyi Dezső. „Nem versenyzünk egymással, nem kívánom túlszárnyalni, ugyanakkor követendő példának tartottam és tartom is őt. S azt is el kell mondanom, hogy mind Kecskeméten, mind a magyar légierőben csak pozitív hozzáállással, támogatással találkoztam.”

Ifjabb Szentgyörgyi Dezső  (4)
Kapcsolódó cikkek