Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Kútba eshet az ausztrál Super Hornet harci gépek beszerzése

Szöveg: JETfly |  2008. január 7. 20:55

Ausztrália újonnan választott munkáspárti kormánya át szándékozik tekinteni az ország repülőerőinek képességeit. Magyarra fordítva ez könnyen a hevesen vitatott, 6,6 milliárd ausztrál dollár értékben beszerzendő 24 darab Boeing F/A-18F Super Hornet végét jelentheti; sőt a következő évtizedben rendszerbe állítani szándékozott 100 darab F-35-ösről szóló üzletet is újra áttekinthetik.

Mint ismert, Ausztrália tavaly márciusában vált a Super Hornet első külföldi megrendelőjévé, a szállítást pedig 2010-től kezdték volna meg. Ezzel a típussal szerették volna kiváltani a meglehetősen öregedő General Dynamics F-111 harcászati bombázóit. Ugyancsak az F/A-18F-ek vészelték volna át azt a néhány évet, amíg az F-35-ösök szolgálatba állnak.

Az F/A-18F típus beszerzését hevesen támadták a döntés meghozatala előtt, alatt és után, ugyanis az előző védelmi miniszter

1595871562
állítólagosan figyelmen kívül hagyta a szakértői tanácsokat. Szintén kemény kritika tárgyává vált, hogy a beszerzést nem előzte meg alapos összehasonlító, illetve stratégiai elemzés. Ezekből egyértelműen kiolvasható lett volna, hogy lényegesen olcsóbb az F-111 szolgálati idejét néhány évvel meghosszabbítani, mintsem új gépeket beszerezni. Számos támogatója akadt annak az elképzelésnek is, hogy ha már új gépeket vásárolnak, akkor az F/A-18F helyett inkább F-22 Raptorokat állítsanak rendszerbe.

Itt ugyan meg kell jegyezni, hogy az USA egyelőre Japánnak nem adja el a típust, bár Ausztrália ebből a szempontból talán kedvezőbb helyzetben van. Ugyanakkor egy exportváltozat kifejlesztése elérheti az egymilliárd dollárt is.

A Boeing egyelőre nem kívánta kommentálni az ausztrál Super Hornetek körüli újabb vitát, továbbá az állítólagos 300 millió dolláros kötbérről sem hozott nyilvánosságra részleteket. Régebbi álláspontjuk szerint a szerződés él, s az ausztrál gépek gyártása már megkezdődött.