Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Munka a mélyben

Szöveg: Vári Sándor őrmester | Fotó: MH 2. KRDD |  2020. szeptember 18. 17:49

Míg a könnyűbúvárkodást sokan kedvtelésből űzik, jóval kevesebben vannak azok, akik képesek arra, hogy több mint harminc méteres mélységben, akár teljes sötétségben hajtsanak végre komplex feladatokat.

20200915_búvármerülések (1)

Az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár katonái - a kiképzési terveiknek megfelelően - a hegyeshalmi kavicsbányatóban végeztek búvármerüléseket. A helyszín kiváló az ilyen jellegű katonai kiképzésekhez, ugyanis a tó maximális mélysége megközelíti a negyven métert. Csak összehasonlításképp: ez nagyobb, mint egy tízemeletes ház magassága, és egy átlagos könnyűbúvár ritkán merül 18-20 méternél mélyebbre.

A dandár búvárainak alapvetően két különböző jártasságot kell elsajátítaniuk. A harci búvár képzés során a hosszú idejű, víz alatti navigációval történő nagy távolságok megtételét gyakorolják, míg a mostani kiképzésen a komplex felszerelés és a nagy mélységben történő munkavégzés volt a képzés fókusza. A kiképzés során a katonabúvárok átlagban napi háromszor merültek nappal és éjszaka egyaránt; ennek során kiemelt szerepet kaptak a harminc méter alatti mélységben történő kereső-kutató műveletek, valamint a katasztrófavédelmi célú roncsmerülések is.

20200915_búvármerülések (3)

Míg a harci búvár feladatok esetén az észrevétlenséget biztosító zártrendszerű búvárfelszerelés az alapvető „munkaeszközük”, most a dandárnál rendszerben lévő és egyben legmodernebb Kirby-Morgan típusú munkabúvár felszereléssel is merültek. Az eszköz folyamatos hang és videó kapcsolatot biztosít a parton lévő személyzet és a merülő búvárok között.

A műszaki felderítő búvárcsoport a sikeres keresési-kutatási műveleteket követően különféle víz alatti és víz felszíni jelzésekkel jelölte meg az elsüllyedt tárgyak pontos helyzetét, ezzel elősegítve a már parton készülődő munkabúvárok feladatát.

A mostani gyakorlat során a búvárok egy elsüllyedt hajónál elsődlegesen a technikai mentés előkészítését, valamint a hajótest átvizsgálását végezték. A hajóroncs bizonyos részeit iszapszivattyú segítségével szabadították ki. A komplex végrehajtás során a katonák feladatukat éjszakába nyúlóan, több váltásban végezték. Ez a fajta dekompressziós mélymerüléssel járó képzés viszont enélkül is szélsőséges, sokszor embert próbáló feladat. Míg a vízparton 32 fokos a hőség, addig a tó legmélyén 5 fokos vízben, közel 40 méteres vízoszlop nyomása alatt dolgoztak a búvárok.

GALÉRIA