Újra régi fényében a MiG-21
Szöveg: Varju Kitti | Fotó: Letanóczki Nóra, Pintér Ádám, Petrovics Olivér |  2020. augusztus 31. 15:00Napra pontosan húsz éve, 2000. augusztus 31-én szállt le utoljára MiG-21-es vadászrepülőgép a pápai katonai repülőtéren. Az évforduló alkalmából az MH Pápa Bázisrepülőtér, Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület, valamint az „Eskün innen, Obsiton túl” Honvédelmi Alapítvány közösen újította fel a 9307-es oldalszámú MiG-21-es vadászgépet, amit szűk körben avattak fel.
![20200828-mig21 (1)](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f48ec37f2605759653010.jpg)
1961-ben Magyarországon először Pápán állt hadrendbe az első, hangsebesség feletti géptípus, a MiG-21-es, amelynek több variánsa egészen 2000-ig szolgált a magyar légierő kötelékében. Ez a típus volt hazánk első deltaszárnyú, Mach 2-képes és a legnagyobb leszállósebességgel rendelkező vadászrepülőgépe, amely aktív időszakában a légierő gerincét jelentette. A MiG-21-esek 2000. augusztus 31-én repültek utoljára hazai légtérben. Most, 20 évvel később ismét régi pompájában tündökölhet az egykori flotta egyik tagja.
![20200828-mig21 (2)](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f48ec3810997685773149.jpg)
Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület, az „Eskün innen, Obsiton túl” Honvédelmi Alapítvány, valamint az MH Pápa Bázisrepülőtér egykori és aktív állományának segítségével újította fel a 9307-es oldalszámú vadászgépet. Eredeti alkatrészekkel pótolták a hiányzókat, és korhű festést is kapott a légi jármű, amely 1996. augusztus 27-én repült utoljára Gerics János százados pilótával. A felújított MiG-21-essel nem csak a pápai vadászrepülőmúlt előtt tisztelegnek: a futóműakna zárófedelén olvasható Tóth István zászlós neve, aki a 9307-esen dolgozó utolsó repülőműszaki katona volt.
A repülőgépet szűk körben az özvegye, Tóthné Franku Jolán és fia, a jelenleg is a bázison szolgáló Tóth István törzszászlós avatta fel. „Az egyesületünk egyik tagja, Petrovics Olivér kezdeményezésére kezdtünk el foglalkozni a 9307-es felújításával. Ezzel is szerettünk volna méltó emléket állítani a géptípusnak, amely ráadásul épp 20 éve repült utoljára” – nyilatkozta Simon Róbert, az egyesület elnöke.
![20200828-mig21 (3)](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f48ec385bffe750321137.jpg)
„Fontosnak érezzük, hogy a jelenlegi állomány és Pápa városa is büszke legyen bázisunk múltjára. Ezt szolgálja az is, hogy a tavalyi évben egy muzeális MiG-21-es vadászgép került az egyik pápai körforgalomba, amely a város látképének fontos része lett. Ez a repülő emléket állít a Pápán szolgált technikai eszközöknek és katonáknak egyaránt” – mondta el Kondor Zoltán alezredes, az MH Pápa Bázisrepülőtér törzsfőnök.
A bázison az egykor Pápán települő repülőtípusokból emlékparkot rendeztek be, ennek része egy-egy, Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület segítségével felújított MiG-21-es és MiG-23-as is. A helyben szolgáló repülőműszaki katonák szabadidejükben is igyekeznek felújítani régi, „nyugdíjba vonult” repülőeszközöket, hogy megőrizzék azokat a jövő nemzedékének. Így újítottak fel egy Mi-24-es harci helikoptert, a most átadott MiG-21-es renoválásában is részt vállaltak, jelenleg pedig egy Mi-8-ason dolgoznak.
![20200828-mig21 (4)](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f48ec3864a32362924747.jpg)