Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtér
2022. december 21. 11:55RENDELTETÉS
A Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtér (MH 47. bá. reptér) Magyarország Alaptörvényének 45. cikkében, továbbá a Hvt. 36. §-ában és a Hvt. 38. § (1) bekezdése szerinti jogszabályokban, közjogi szervezetszabályozó eszközökben, valamint belső rendelkezésekben meghatározott feladatok ellátása, valamint a Magyar Honvédség részére meghatározott feladatok végrehajtásának érdekében köteles biztosítani és végrehajtani a készenlét fokozásával, hadrafoghatósággal, feltöltési készséggel, illetve békevezetéssel kapcsolatos kötelezettségeket.
FŐ FELADAT
- Tartalék biztosítása; a bázisról történő üzemeltetés esetén a repülések mindenoldalú biztosítása.
- A bajba jutott repülőeszközök részére segítség nyújtása.
- Magyarország nyugati hatáskörzetében végrehajtandó Légi Kutató-mentő Szolgálat szakfeladatainak ellátása.
- A NATO Biztonsági Beruházási Program (NSIP) feltételeinek helyi biztosítása, a repülőtér munkaterületének karbantartása.
- A nemzetközi szerződések és kötelezettségvállalások teljesítéséből meghatározott feladatok tervezése, szervezése és végrehajtása.
- A Befogadó Nemzeti Támogatás keretében Pápára települő szövetséges erőkkel való folyamatos kapcsolattartás, biztosítási feladatok ellátása.
- A Bázisegyezmény (Basing Arrangement) keretében széles körű támogatás nyújtása a bázisrepülőtéren települő Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC)-program részére.
TÖRTÉNET
A pápai repülőtér építési munkálatai 1936-ban kezdődtek meg. A következő évben már a Magyar Királyi Légierő két bombázószázada, majd az 1939-ben megalakult vitéz Bertalan Árpád vezette Első Magyar Királyi Ejtőernyős Zászlóalj szolgált a helyőrségben. A II. világháború alatt különböző német és magyar repülőkötelékek használták a repülőteret, 1945-től egy szovjet vadászrepülő ezred állomáshelyéül szolgált. 1961-ben ezt a szovjet repülőalakulatot a két ország közötti megegyezés értelmében kicserélték a Sármelléken állomásozó magyar vadászrepülő ezreddel. Az áttelepülést követően Pápán állt hadrendbe a magyar légierő első, hangsebesség feletti vadászrepülőgépe, a MiG-21, 1979-ben pedig a kor csúcstechnológiáját képviselő MiG-23-as típus.
A Szovjetunió vezette Interkozmosz űrkutatási együttműködés keretében két pápai vadászrepülő pilóta, Farkas Bertalan százados és Magyari Béla százados kapott űrhajós kiképzést. 1980-ban a Szojuz-36 asztronautájaként végül Farkas Bertalan lett az első magyar űrhajós.
A mai alakulat közvetlen jogelődje 1950-ben alakult meg Szentkirályszabadján, 24. Vadászrepülő Ezred néven. A magyar vadászrepülés több évtizedes történetének pápai fejezete 2001-ben zárult, ekkor számolták fel a 47. Pápa Harcászati Repülőezredet. Jogutódjaként 2001. július 1-jén kezdte meg működését a Magyar Honvédség Pápa Bázisrepülőtér, és 2017. augusztus 1-én ezred szintű szervezetté alakult. Alig 20 év leforgása alatt egy bezáráshoz közeli állapotot követően hazánk egyik legfontosabb katonai légikikötőjévé vált. 2023. január 1-től viseli a Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtér nevet.
CSAPATÜNNEP
Július 1.
SZERVEZETI FELÉPÍTÉS
Vezető szervek:
- Parancsnokság
- Törzs
Alegységek:
- Művelettámogató Zászlóalj
- 1. Információvédelmi Csoport
- 2. FRISZ Szakasz
- 3. Repülőtér Üzembentartó és Karbantartó Század
- 4. Tűzoltó és ABV Szakasz
- 5. Őr és Biztosító Rendész Század
- Hadműveleti Központ
- Logisztikai Zászlóalj
- 1. Repülést Biztosító Század
- 2. Logisztikai Század
- 3. Kiszolgáló Század
- 4. Raktárak
VEZETŐ ÁLLOMÁNY
- Magasy Zsolt ezredes, bázisparancsnok
- Gadó Imre alezredes, parancsnokhelyettes (általános)
- Turzó Lajos alezredes, parancsnokhelyettes (együttműködő)
- Kondor Zoltán alezredes, törzsfőnök
- Némethy Tamás főtörzszászlós, vezénylőzászlós
NEMZETKÖZI SZEREPVÁLLALÁS
Magyarország a pápai bázist 2001-ben ajánlotta fel NATO-feladatokba bevonható repülőtérnek, amely a későbbiekben kiváló alapjául szolgált a SAC-program (Strategic Airlift Capability, azaz Stratégiai Légiszállítási Képesség) befogadásának is. A modernizálás alapvető célja az volt, hogy a légikikötő 2007-re feleljen meg a NATO által támasztott követelményeknek, ugyanakkor váljon képessé a nemzeti feladatok ellátására is. E kettős cél elérése többek között a NATO Biztonsági Beruházási Program (NATO Security Investment Program, NSIP) és a nemzeti finanszírozású laktanya-rekonstrukciós program végrehajtásával valósulhatott meg.
Az MH Pápa Bázisrepülőteret 2008-ban választották a SAC-program és a C-17 Globemaster III típusú szállító repülőgépei fő műveleti bázisának. A SAC a stratégiai légiszállítási képesség kialakításának érdekében létrejött nemzetközi társulás. Az együttműködési nyilatkozatot 2008. szeptember 23-án tíz NATO-tagállam, köztük Bulgária, Észtország, Hollandia, Lengyelország, Litvánia, Magyarország, Norvégia, Románia, Szlovénia, az Amerikai Egyesült Államok, továbbá két NATO békepartnerségi (PfP) állam, Finnország és Svédország írta alá. A résztvevő nemzetek a költségek csökkentése és a rendelkezésre álló források minél hatékonyabb felhasználása érdekében közösen vásároltak meg és a pápai bázisról üzemeltetnek három C-17-es nehéz szállító repülőgépet, amelyek anyagi hozzájárulásuk mértékével arányos repülési óraszámban állnak rendelkezésükre.
A SAC-programnak köszönhetően hazánk elismertsége jelentősen nőtt a NATO- és az EU-szövetségen belül az elmúlt évek során. A SAC C-17-es flottát Magyarországon regisztrálták, így a gépeken magyar felségjel látható, továbbá a hazai bázist jelképező magyar trikolór és a „PÁPA” felirat is megjelenik.
A Nehéz Légiszállító Ezred (Heavy Airlift Wing, HAW) a SAC-program független katonai végrehajtó szervezete. A NATO Légiszállítást Kezelő Program (NATO Airlift Management Programme, NAMP) a logisztikai, pénzügyi és adminisztrációs feladatok ellátásáért felel, valamint ez a NATO-szervezet tulajdonolja a három SAC C-17-es repülőgépet és az egyéb kiszolgáló eszközöket a programban résztvevő nemzetek nevében. Szerződéses partnerük, a Boeing felelősségi körébe tartozik a helyszíni karbantartási feladatok elvégzése, a szakértői és műszaki támogatás, továbbá a szükséges pótalkatrészek kezelése és biztosítása.
ELÉRHETŐSÉGEK
MH 47. Bázisrepülőtér
- Cím: 8500 Pápa, Vaszari út 101.
- Tel.: +36 89 513 605
- HM tel.: 02 33 3105
- Email: [email protected]
TÁJÉKOZTATÁSÉRT FELELŐS SZEMÉLY
Patkó Andrea főtörzsőrmester
- Beosztás: protokoll zászlós
- Tel.: +36 30 450 3493
- HM Tel.: 02 33 3175
- Email: [email protected]
REPÜLÉSSEL KAPCSOLATOS ÜGYEK
MH 47. Bázisrepülőtér, Hadműveleti Központ Ügyelet
- Tel.: +36 89 513 680