Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Kikötők felderítve!

Szöveg: Kálmánfi Gábor |  2013. július 29. 8:00

A tervek szerint az illetékesek a jövőben honvédelmi célokra kívánják használni az MH Balatonkenesei Rekreációs Központ kikötőit – ehhez azonban még sok-sok munka szükséges. Az MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred búvárcsoportja július végén két hétre a Balaton partjára költözött, hogy felmérje többek között a kikötők iszaprétegének vastagságát.

Napsütés, Balaton, fürdés, pihenés, haverok és… néhány búvár, akik nap mint nap hamarabb érnek ki a vízhez, mint az első fürdőzők, de az utolsók között emelkednek ki a Balatonból. A szentesi alakulat hét búvárja (könnyű- és nehézbúvárok) és két egészségügyi katonája két hétig színesíti a márciustól ismét katonai objektumként működő balatonkenesei központ kínálatát, de persze korántsem azért vannak ott, hogy az amúgy kíváncsi nyaralóknak meséljenek a katonai búvárok mindennapjairól. Pedig ők igazán tudnának mit mesélni, és Márton Róbert főtörzsőrmester, a csoport vezetője, „C" fokozatú búvároktató és mesterbúvár ezt kérésünkre meg is teszi.

1595957727

Elmondja, hogy jelenleg a központ két kikötőjét kell felderíteniük, különös tekintettel az iszapréteg vastagságára és a víz mélységére, továbbá meg kell vizsgálniuk a támfalak állapotát is. Ehhez először persze a hínárokat kell a falról eltávolítani.

A Balaton környékén élők tudják, hogy egy-egy forró nyári napon, mint ez a mai is, a tó vízállása a párolgás miatt akár egy centimétert is csökkenhet, miközben a kikötőben az iszapréteg egyre vastagabb és vastagabb lesz. Kis túlzással írhatjuk tehát, hogy a hajók lassan fenn fognak akadni az iszapon; azon az iszapon, amelyik amúgy a búvárok munkáját is nehezíti.

„Hiába hívják a Balatont „magyar tenger"-nek, a látási viszonyok nem olyanok, mint a valódi tengerben. Ahogyan a búvár beleugrik a vízbe, azonnal felkavarja az iszapot, és a látótávolság nullára csökken, azaz kézzel kell kitapogatni mindent. Ráadásul a támfalnak van egy fából eszkábált része, ahová csak felszerelés nélkül tudunk bemenni. A búvárnak tehát be kell másznia a szerkezet belső részébe, és közben a légzőautomatát kis lyukakon keresztül tudjuk odaadni neki. Vesz egy levegőt, odafordul a falhoz, felméri egy kis rész állapotát, aztán visszafordul levegőért. Ez eléggé veszélyes" – fogalmaz Márton Róbert főtörzsőrmester.

1595957727

Aztán hozzáteszi, hogy előzetesen azt hitték: rossz állapotban van a támfal, de ez vaklármának bizonyult, mert az eddig elvégzett felmérés szerint mindössze kisebb lyukakat találtak a szerkezeten, ami azonban nem veszélyezteti a rajta történő közlekedést. (Persze az ellenőrzést évenként meg kell ismételni.)

A mérési technikákra vonatkozóan megtudjuk, hogy a búvárok megérkezésük után úgynevezett szelvényekre osztották fel a kikötőket, és az úgynevezett szelvényzsinór mentén, szondarúd segítségével méterenként megmérik a víz, illetve az iszapréteg mélységét. Munkájuk közben alkalmazkodniuk kellett például a hétvégén lezajlott Kékszalag vitorlásversenyhez is, mivel a viadal ideje alatt a vitorláskikötőből jöttek-mentek a hajók, és ilyenkor bizony mindig fel kellett szedni a szelvényzsinórt.

„Miután a számításokat elvégeztük, jelentést kell leadnom arról, hogy a továbbiakban mennyi idő és milyen technikai eszközök kellenek az iszap kiszivattyúzásához. Most úgy tűnik egyébként, hogy körülbelül 5100 köbméternyi iszap lapul a kikötők alján. Jó minőségű zagyszivattyúval ez körülbelül másfél hónapos munka" – mondta a csoportparancsnok.

1595957727

És hogy milyen honvédelmi célokra lesz majd esetleg alkalmas a kikötő? Márton Róbert főtörzsőrmester szerint mentőbúvár-, nyílt vízi életmentő, illetve nehézbúvár-tanfolyamokat is lehetne ide tervezni – utóbbi keretén belül pedig akár végre lehetne hajtani évenként az iszap rendszeres szivattyúzását is. Emellett különböző motorcsónakos-műveleti tanfolyamokra, illetve harci búvárok kiképzésére is alkalmas lehetne ez a terület.

Persze csak szezon után, kíváncsiskodó nyaralók nélkül…

Fotó: a szerző felvételei

Címkékbúvár