Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Ancsák helyett Iljusinok?

Szöveg: Trautmann Balázs (washingtoni tudósító) |  2014. október 2. 18:30

Az orosz katonai vezetés az egyelőre megoldhatatlannak bizonyuló, erősödő ukrán−orosz válság miatt lemondott arról a tervéről, hogy a fegyveres erők kiöregedő Antonov An−26 és An−72 taktikai szállítógépeit An−140T repülőgépekkel váltsa ki – lévén, hogy ezek is ukrán eredetűek.

Az utasszállító változatú An−140-eseket licenc alapján gyártja az orosz Aviakor Szamarában, a típusra az orosz légierő 20 gépes megrendelést adott le. A tervek szerint az Antonov és az Aviakor közösen fejlesztette és gyártotta volna a rámpával ellátott, módosított farokrészű An−140T-ket, de a 2013-as kijevi kormányváltás, majd az ezt követő válság ezt ma már lehetetlenné teszi.

1595979955

Ehelyett most a hírek szerint az eddig nem túl sikeres Iljusin Il−114 kéthajtóműves turboprop regionális utasszállító repülőgép mellett immár a katonai szállítási célokra tervezett Il−112 típust is leporolja az orosz vezetés. A még egyelőre csak tervrajzokban létező, vállszárnyas kialakítású, rámpával felszerelt Il−112 2011 májusában éppen az An−140-nel szemben veszített az orosz légierő szállítógép-beszerzésénél. A mostani bejelentések szerint viszont az ukrán eredetű gép licencgyártása befejeződik, s az Aviakor az Il−112-esek gyártását kezdi meg majd. Jelenleg egy földi és egy repülőképes prototípus finanszírozásának tárgyalásai folynak, melyet a tervek szerint a VASO voronyezsi üzemében építenének meg. A gép hajtóművei természetesen oroszak, Klimov TV7−117SzM típusúak lesznek.

Az Iljusin tervezői már egy haditengerészeti változaton is dolgoznak, Il−114MP jelzéssel. Az információk szerint a gép 8-10 órás repülési idővel, 1500 kilogrammnyi szonárbója- és fegyverterheléssel, modern felderítő radarrendszerrel, infravörös kamerával és a tengeralattjárók keresésénél használt mágneses anomáliadetektorral lesz felszerelve. Az Il−114MP a kiöregedő Il−38-asokat válthatná fel.

Címkékhaditechnika