Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Az Albatros tovább él: érkezik az L-39NG

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2014. július 24. 20:53

Új, L-39NG típusnévre hallgató repülőgépet mutatott be az Aero Vodochody repülőgépgyártó cég. A repülőgép alapja a méltán népszerű, még az 1960-as évek végén megalkotott L-39.

http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/tipusok/az-albatros-tovabb-el-vagyis-erkezik-az-l-39ng/
Az L-39-esből több mint háromezer darabot gyártottak és napjainkban is még 400 repül belőle. A típus számos kiváló tulajdonsággal rendelkezik, ilyen például a jó manőverező képesség, az egyszerű karbantartás, a szélsőséges időjárási körülmények közötti alkalmazhatóság, az alacsony üzemeltetési költség, és az, hogy a robusztus kialakítású típus gépei mára elérték az ötmillió repült órát.

Erre a sikeres alapra kíván az Aero Vodochody építkezni az új, L-39NG típusjelzésű repülőgép kifejlesztésénél. A nagy előddel szemben azonban az új repülőgép már a 21. század kihívásainak fog megfelelni, így modern technológiákat kívánnak alkalmazni a fejlesztés során.

A legfontosabb újdonság a Williams International által gyártott FJ44-4M hajtómű lesz, amely nagyobb sebességet, hatótávolságot biztosít és nagyobb élettartammal is rendelkezik. A repülőgép moduláris rendszerű, folyadékkristályos kijelzőkkel felszerelt kabinnal fog rendelkezni (glass cockpit), amely fejlett kommunikációs-, valamint beágyazott virtuális képzési rendszereket is tartalmaz, elősegítve a pilóták költséghatékony kiképzését a következő generációs vadászrepülőgépekre.

Szemben az alap L-39-es változatokkal az L-39NG új struktúrájú, üzemanyagtartályokkal felszerelt, modern anyagok felhasználásával készülő szárnyakat kap, amelyek csökkentik a súlyt és növelik az élettartamot. Ezek a legjelentősebb változások, de természetesen sok más téren is modernebb lesz az új repülőgép.

Az új típus kifejlesztésének célja, hogy kiváltsák vele az elöregedő L-39-eseket és egy sor más, szintén elavuló kiképző típust. A világ jelenleg rendszerben lévő sugárhajtású kiképző repülőgépeinek mintegy 60 százalékát vonják ki az elkövetkező 15 évben, tehát jogosak lehetnek az Aero Vodochody reményei az új típus eladását illetően.

A repülőgép a költséghatékony kiképzési feladatok ellátása mellett képes lesz könnyű harci- és felderítő bevetések végrehajtására is, bármilyen éghajlati viszonyok között. A tervek szerint a prototípus 2016-ban emelkedik először a levegőbe és 2018-ban kezdődne a sorozatgyártás. Remélhetőleg a cseh gyártó nagyobb sikert ér el az L-39NG-vel, mint a méltatlanul mostohagyerekként kezelt, szintén az L-39 alapjaiból kifejlesztett L-159 Alca típussal.