Az F-35B megkezdte a tesztjeit a „síugró sáncon”
Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu | 2015. július 1. 22:44A Lockheed Martin F-35 Lightning II egyik tengerészeti változata megkezdte a tesztjeit a földön kialakított síugró sáncról, amely technológiát hajófedélzeten is alkalmaznak majd a Brit Királyi Haditengerészetnél (Royal Navy).
Annak idején a Sea Harrier fedélzetén a pilótáknak még manuálisan kellett állítani a hajtóművek fúvócsövét, az F-35B-nél ez már automatikusan történik felszállás után, amely kis sebességnél elégtelen felhajtóerő mellett a levegőben tartja a repülőgépet. A síugró sánc elrendezés előnye, hogy nagyobb terheléssel szállhat fel a repülőgép, illetve repülésbiztonsági szempontból is kedvező. A repülőgép ugyanis ilyenkor eleve emelkedő és nem pedig vízszintes mozgással hagyja el a hajófedélzetet, így ha valami probléma lépne fel, a pilótának több ideje van cselekedni. Wilson állítása szerint 1982-ben a Falkland-szigeteknél is bebizonyosodott, hogy a katapultos elrendezéshez képest durvább tengeri körülmények között is jól használható a sáncos technológia.
Az úgynevezett első fázis tesztrepülései további két hétig zajlanak majd, ezt követi majd a második fázis a harmadik negyedévben.
A Royal Navy F-35B típusú repülőgépei a Queen Elizabeth és a Prince of Wales repülőgéphordozókról üzemelhetnek majd a jövőben, előbbiről első alkalommal 2018-ban szállhatnak majd fel.