Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Az F-35B megkezdte a tesztjeit a „síugró sáncon”

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2015. július 1. 22:44

A Lockheed Martin F-35 Lightning II egyik tengerészeti változata megkezdte a tesztjeit a földön kialakított síugró sáncról, amely technológiát hajófedélzeten is alkalmaznak majd a Brit Királyi Haditengerészetnél (Royal Navy).

http://www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/az-f-35b-megkezdte-a-tesztjeit-a-siugro-sancon/
A tesztek az F-35B variáns rövid úton fel- és függőlegesen leszálló (STOVL) képességéhez kapcsolódnak, a berepülések főpilótája pedig a BAE Systemstől Peter „Wizzer" Wilson lett. Wilson az első tesztet június 19-én hajtotta végre a Patuxent River haditengerészeti támaszponton, a repülést követően pedig elmondta, hogy az Egyesült Királyság által a 70-es években, még a Sea Harrierhez kifejlesztett koncepció újból bebizonyította nagyszerűségét.

1595996737

Annak idején a Sea Harrier fedélzetén a pilótáknak még manuálisan kellett állítani a hajtóművek fúvócsövét, az F-35B-nél ez már automatikusan történik felszállás után, amely kis sebességnél elégtelen felhajtóerő mellett a levegőben tartja a repülőgépet. A síugró sánc elrendezés előnye, hogy nagyobb terheléssel szállhat fel a repülőgép, illetve repülésbiztonsági szempontból is kedvező. A repülőgép ugyanis ilyenkor eleve emelkedő és nem pedig vízszintes mozgással hagyja el a hajófedélzetet, így ha valami probléma lépne fel, a pilótának több ideje van cselekedni. Wilson állítása szerint 1982-ben a Falkland-szigeteknél is bebizonyosodott, hogy a katapultos elrendezéshez képest durvább tengeri körülmények között is jól használható a sáncos technológia.

Az úgynevezett első fázis tesztrepülései további két hétig zajlanak majd, ezt követi majd a második fázis a harmadik negyedévben.

A Royal Navy F-35B típusú repülőgépei a Queen Elizabeth és a Prince of Wales repülőgéphordozókról üzemelhetnek majd a jövőben, előbbiről első alkalommal 2018-ban szállhatnak majd fel.

Címkékhaditechnika