Bejelentették a KC-390-esek leendő állomáshelyét
Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu | 2020. június 23. 21:04João Gomes Cravinho portugál védelmi miniszter bejelentette: a Beja légibázis lesz az érkező KC-390-es közepes katonai szállító repülőgépek leendő állomáshelye.
A miniszter a Beja légibázison – 2020-ban itt rendezték volna meg a NATO Tiger Meet gyakorlatnak is, amit a koronavírus miatt végül töröltek – tett látogatása során jelentette be: a város sokat profitál majd abból, hogy az új szállítógépeket állomásoztathatják. Péládul több száz katonacsalád költözhet a városba. Hozzátette: a bázison is megkezdődnek a munkálatok a gépek fogadására, hiszen az első várhatóan már 2023-ban megérkezik.
A miniszter mindezek mellett nyilatkozott a tervezett pilótaképző iskola létrehozásáról is, ahol képzésben – a portugál légierő pilótajelöltjei – mellett a NATO országok növendékei is részt vehetnének. Mint elmondta: a vírus miatt ennek előkészületei most tolódtak, de a terv továbbra is létezik, folytatják az ezzel kapcsolatos tervezést, egyeztetéseket. A programot egy kanadai cég vezeti.
Az öt, többfeladatú közepes, katonai szállító repülőgépet 2023 és 2027 között szállítja le a brazil repülőgépgyártó vállalat Portugália részére, a szerződést 2019 augusztusában írták alá a felek. A 920 millió dolláros szerződés a KC-390-esek leszállítása mellett magába foglal többek között különböző földi kiszolgáló eszközöket, légi utántöltő, tűzoltó és MEDEVAC rendszert, elektronikai hadviselési és ellentevékenységi rendszert (ezeket az izraeli Elbit Systems biztosítja majd a portugál KC-390-eseknek), repülőgép és hajtómű karbantartást, továbbá kiképzési eszközöket és szimulátort is.
Portugália a KC-390-es program nemzetközi partnerei közül igencsak jelentős részt vállal: az OGMA-Indústria Aeronáutica de Portugal több részegységet is gyárt a típushoz, Csehország pedig ha nem is ilyen mértékben, de szintén partnerország. Portugália tíz éve csatlakozott a programhoz, az eredeti tervek szerint hat KC-390-est vásároltak volna a kiöregedő Lockheed Martin C-130H Herculesek leváltására, ebből végül 5 gép megvásárlása realizálódott, a hatodikról egyelőre nincs szó.
A portugál rendeléssel összesen 35 darabra van konkrét előjegyzése a gyártónak – beleértve a brazil gépeket -, Csehország is érdeklődik a típus beszerzése iránt. Komoly érvágás lehet ugyanakkor a brazil szállítógépnek, hogy nem jött létre az Embraer és a Boeing vegyesvállalata, mellyel nagyobb eséllyel indult volna az új gyártású katonai szállító repülőgépek (C-390 megnevezéssel) piacán.
Forrás: jetfly.hu