Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

C-17-es hajtóművet kapott a SAC-program

Szöveg: Henrik Gebhardt százados (svéd légierő) |  2017. június 22. 21:14

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet. A 11 millió dollár értékű, Pratt & Whitney F117 típusú hajtómű – amely a C-17-es szállító repülőgép legdrágább alkatrésze – lehetővé teszi a SAC-nak egy teljes hajtómű cseréjét a C-17-esen, általában 24 órán belül.

A SAC-program első C-17-es hajtóművének leszállítása fontos mérföldkő, mivel időt takarít meg a hajtóműcserénél, ugyanakkor csupán minimális mértékben kell megszakítani emiatt a küldetést. A bázison tárolt pótalkatrész biztosítja a képességet egy hajtómű 24 órán belüli cseréjére, ahelyett, hogy heteket kéne várni a tartalék alkatrész megérkezéséig. Amikor a három repülőgép valamelyike karbantartás miatt éppen nincs szolgálatban, olyankor komolyan veszélyeztetheti a küldetés-végrehajtási képességet, ha túl sokáig kell várni egy póthajtómű érkezésére és a cserére.

A most kapott hajtómű egyike annak a csupán mintegy ötven rendelkezésre álló hajtóműnek a világon, amelyet a C-17-es Virtuális Flotta fel tud használni. Ez azt jelenti, hogy ha valakinek a világméretű C-17-es Virtuális Flottából szüksége van egy hajtóműre, akkor lehetősége van arra, hogy a Pápán lévőt használja fel. Aki felhasználja a hajtóművet, annak pótolnia kell azt a felhasználás után rövid időn belül. A Pápán levő hajtóművet az különbözteti meg másoktól, hogy egyike annak a néhány hajtóműnek, amelyek fizikailag Európában találhatók. További érdekessége, hogy ez az Európa legkeletibb pontján lévő C-17-es hajtómű.

1596034563

„A most kapott hajtómű kapcsán nagyon fontos megjegyezni, hogy vele együtt kaptunk egy emelőtrélert és egy bölcsőt is. Ezekre az eszközökre feltétlenül szükség van ahhoz, hogy kicserélhessük a repülőgép bármelyik hajtóművét" – mondta el Brent Deen fegyverrendszer-karbantartó. 

Az újonnan érkezett perifériás tartozékok – azaz az emelőtréler és a bölcső – lehetővé teszik a karbantartók számára, hogy más hajtóműveket is kiszereljenek a munka során, ami sokkal nagyobb hozzáférhetőséget biztosít. Az új hangárkomplexum megépítése volt az egyik előfeltétele annak, hogy Pápán hajtóművet tarthassanak. A hajtómű teljes élettartama alatti tárolására szolgáló, típusspecifikus, klimatizált helyiség létrehozása döntő lépés volt annak elérésében, hogy jóváhagyják a hajtómű Pápán történő állomásoztatását. A hajtóművön időszakos karbantartást végeznek azért, hogy állandó készenlétben tartsák.


* * *

Információk a Stratégiai Légiszállítási Képességről

A 2008-ban létrehozott Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) egy független nemzetközi program, amely három Boeing C-17 Globemaster III nagy hatótávolságú szállítógép birtokában katonai légi szállítási kapacitást tesz elérhetővé 12 partnerországa számára.

A SAC bázisa az MH Pápa Bázisrepülőtér.

A SAC-programban részt vevő államok a NATO-tag (és a programnak otthont adó) Magyarország, Bulgária, Észtország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia és az Egyesült Államok, valamint a NATO Békepartnerség-tag Finnország és Svédország. Valamennyi tagállam a SAC C-17-esek elérhető repülési óraszáma adott részével rendelkezik, amelyet saját honvédelmi céljaira, a NATO, az EU vagy az ENSZ felé vállalt kötelezettségei, illetve humanitárius küldetések teljesítése érdekében használhat fel.

A SAC katonai végrehajtó egysége a Nehéz Légiszállító Ezred (HAW), a NATO Légiszállítást Kezelő (NAM) Programiroda pedig a SAC C-17 légi járművekkel kapcsolatos beszerzésekért és fenntartásáért felelős szerv. A NAM emellett helyszíni és adminisztratív támogatást is nyújt a HAW számára.

A Boeing Company a SAC szerződéses partnereként nyújt műszaki támogatást a C-17-es repülőgépekhez.

Címkékrepülőtér