Elbúcsúzott a francia haditengerészet legendás repülőgéptípusa
Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu | 2016. július 25. 21:01A francia haditengerészeti repülés (Aéronavale) meghatározó típusa, a Super Etendard Modernisé (SEM) búcsúzott el a napokban közel 40 év szolgálat után.
A francia haditengerészet 1978-ban kapta meg az első Super Etendardokat, a gépekből felálló első repülőszázad, a Flottile 11F 1979-ben vált bevethetővé. Összesen 3 századot (plusz egy kiképző századot) fegyvereztek fel a típussal, a modernizált változat, a Super Etendard Modernisé (SEM) 1999-től repülte bevetéseit. A számtalan modernizációs program végül a Standard 5-tel ért véget, mely korszerűsítést végül 35 gépen végeztek el. A modernizált SEM-ek hadrendből való kivonására már számítani lehetett, hiszen a típushoz kapcsolódó ipari szintű nagyjavítás képességét már évekkel ezelőtt megszüntették.
2015 októberében még 8 repülőképes példánnyal rendelkezett a francia haderőnem: a gépek, kiegészülve 18 darab Rafale-lal a Charles de Gaulle repülőgép-hordozó fedélzetén indultak az Iszlám Állam elleni bevetésre az Operation Chammal hadművelet keretein belül. A hordozó márciusi visszatérését követően már csak öt bevethető gép maradt, ez az öt SEM repült július 12-én a típus búcsúján.
A Super Etendardok hadrendből való kivonásával feladatkörüket már teljes egészében a Rafale M-ek látják el a francia haditengerészet légierejében. 2001 óta 48 darab érkezett Aéronavale-hoz, közülük négyet veszítettek el. 3 darab St Dizier-ben települ (a Francia Légierő Rafale-jai mellett) egy negyedik példány pedig a Hyéres központú haditengerészeti tesztközpontban található. A fennmaradó 40 darab a Landivisiau légibázis Flotille 11F, 12F és 17F repülőszázadainak állományába tartozik. A SEM-eket búcsúztató Flottille 17F már megkezdte pilótái és műszaki személyzete átképzését a Rafale-ra, de ez a század várhatóan csak 2018-ra éri el a teljes bevethetőségi képességet. A század visszaszerzi majd a nukleáris csapásmérő képességét is az ASMP-A rakétának köszönhetően.
A tiszta Rafale flottának köszönhetően könnyebbé válik a hajófedélzeti üzem a Charles de Gaulle repülőgép-hordozón. A haditengerészet tervei szerint egyidőben két század üzemelne a fedélzetről, egy pedig maradna Landivisiau bázisú. A Super Etendardok így lassan lekerülnek a még repülőképes állapotban fellelhető típusok sorából, hiszen már csak Argentínában üzemel néhány.