Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hamarosan érkeznek az új ausztrál fregattok

Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu |  2019. május 22. 20:21

Az ausztrál kormány 2018 októberében 35 milliárd ausztrál dolláros szerződést írt alá a BAE Systems leányvállalatával, az ASC Shipbuilding Company-val kilenc darab új, Hunter-osztályú rakétás fregatt megvásárlásáról, amelyeket a cégnek 2020 és 2027 között kell leszállítania.

https://www.haborumuveszete.hu/minden-ami-uszik/hamarosan-erkeznek-az-uj-ausztral-fregattok
1599203141
Mindegyiket a dél-ausztráliai Osborne-ban, az Osborne Naval Shipyardban építik meg, ezzel jelentős számú munkahelyet is teremtve.

A Hunter-osztály a Royal Navy Type 26 típusú egységein alapul és a több mint húsz éve szolgálatban álló, ANZAC típusú fregattok utódainak szánják őket. Az új hajók 149,9 méter hosszúak, 8 800 tonnás vízkiszorításúak lesznek, személyzetük pedig 180 fő. Az úgynevezett CODLOG (Combined diesel-electric or gas) hajtómű négy MTU dízelgenerátorból, a hozzájuk kapcsolódó két elektromos motorból, valamint egy Rolls-Royce MT30 gázturbinából áll, amelyek két propellert forgatnak és több mint 27 csomós sebesség elérését, valamint 7000 kilométeres maximális hatótávolságot tesznek lehetővé.

A típus tervezésénél nagy hangsúlyt helyeztek a sokoldalúságra, ezért az alkalmazható fegyverrendszerek variálhatók. Az állandó fegyverzetet a 127 milliméteres többcélú löveg és a közvetlenül felépítmény elé beépített, Mk. 41 VLS típusú 48 cellás, függőleges rakétaindító képezi, amelyből robotrepülőgépek, RIM-66 Standard 2 hajók elleni, illetve RIM-162 légvédelmi rakéták is indíthatók.

Önvédelemre két 20 milliméteres (Phalanx CIWS) és két 30 milliméteres radarvezérlésű gépágyúrendszerrel szerelték fel, valamint az ausztrál–amerikai fejlesztésű Nulka csalirakétákkal, amelyeket a Nimitz-osztályú repülőgép-hordozókon is alkalmaznak. Opcionálisan telepíthetőek, a Sea Sparrow hajó elleni rakéták indítókonténerei is. A Hunterek természetesen alkalmasak lesznek a tengeralattjárók elleni hadviselésre, ehhez a vízvonal alatt, az orr részen lévő szonárdómba épített Ultra S2150 és a Thales 2087S vontatott, változtatható mélységű hangradart, valamint a három csővel felszerelt, Mk.32 indítóberendezést használhatja, MU90 típusú torpedókkal.

A minél kisebb radarkeresztmetszet elérése érdekében, az elegáns vonalvezetésű hajótest és a felépítmény kialakításánál a döntött formák dominálnak. Jellegzetesség a parancsnoki híd mögött elhelyezett „piramis", amely az Aegis légvédelmi rendszer felderítő, a Saab 9LV tűzvezető és a CEAFAR2 navigációs, fázisvezérelt radarjának, valamint az elektrooptikai és infravörös érzékelők elhelyezésére szolgál. A tatfedélzeten helikopterleszálló platform és hangár került kialakításra, amely egy NH-90, vagy egy MH-60R, de szükség esetén akár egy CH-47 Chinook szállító helikoptert is befogadhat.