Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Kicsi gép, kicsi pilóta

Szöveg: Trautmann Balázs (washingtoni tudósító) |  2014. október 9. 21:43

Alaposan át kell alakítani az 1983 óta fejlesztett indiai HAL Tejas könnyű vadászbombázó repülőgépeket.

A gép méreteivel komoly problémák vannak: a pilótafülkében például több centiméternyit előre kell mozgatni a műszerfalat. Az ok egyszerűen az, hogy a jelenlegi kialakítással az a pilóta, akinek a cipőmérete meghaladta a 9-es (43-as) méretet, nem katapultálhatott biztonsággal a veszélybe került gépből. A rosszul elhelyezett műszerfal miatt ugyanis fennállt annak a veszélye, hogy a műszerfal levágja a lábujjait.

1595980514

Hatvan centiméterrel kell meghosszabbítani a géptörzset is, a fontos rendszerekhez így könnyebb lesz hozzáférni. A jelenlegi kialakítás miatt olyan nehéz egyes fontos részegységekhez hozzáférni, hogy a gépek két felszállás között legalább 2-3 órát kénytelenek a földön tölteni.

A mérnököknek ezzel együtt valahogyan nem kevesebb, mint 550 kilogrammot kell majd lefaragni a saját tömegből, hogy a Tejas Mk II-es változata hozza a tervezéskor meghatározott paramétereket.

A jelenlegi becslések szerint a Tejas tesztgépeire még legalább 12 hónapnyi repülés vár, míg a típus első, korlátozott képességű Mk I. változata megkaphatja az engedélyt a hadrendbe állításra. Az első század az indiai légierő reményei szerint 2017-18-ban állhat hadrendbe a Tamil Nadu állambeli Sulur repülőterén.

Címkékhaditechnika