Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Könnyű támadó változatban is sikeres lehet az M-346

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2017. március 7. 16:45

Már jövőre elkészülhet a Leonardo cég M-346-os kiképzőgépének könnyű támadó változata – az erre vonatkozó terveket a cég vezetősége az IDEX 2017 szakkiállításon ismertette a nagyközönséggel.

http://www.jetfly.hu/katonai-tipusok/konnyu-tamado-valtozatban-is-sikeres-lehet-az-m-346
1596028563

Az új M-346LCA (Light Combat Aircraft) az alaptípus továbbfejlesztett változata, jócskán megnövelt képességekkel. A Grifo-346 fedélzeti radarberendezés alkalmassá teszi légi és földi célok elleni tevékenységre, a tervek szerint már 2018 év végéig el is készül az első példány.

Az M-346 öt külső függesztési ponttal rendelkezik, amelyekre egyaránt függeszthető légiharc rakéta és irányított bomba/rakéta fegyverzet, attól függően, hogy vadász vagy földi támadó feladatra száll fel.

A Grifo-346 aktív fázisrácsvezérelt radar nagyban növeli az M-346 lehetőségeit, az EW (Rádioelektronikai Harc) eszközei illetve az infrazavaró berendezése a túlélő képességét növelik. Az M-346 vadászváltozata hasonló képességekkel bír, mint a jóval drágább „nagytestvérei", ezért a gyártó bízik abban, hogy a kevésbé tehetős vásárlók ezt fogják választani.

Az M-346 eredetileg közös projektként készült, a két fejlesztő az orosz Jakovlev OKB és az olasz Alenia Aermacchi volt, azonban a megvalósítási fázisban búcsút mondtak egymásnak. Az addigi közös kutatási eredményeket felhasználva az oroszok elkészítették a Jak-130-as kiképzőgépet, az olaszok pedig az M-346-ost.

Az M-346 „szűzfelszállására" 2004. július 15-én került sor, a sorozatgyártás 2010-ben indult. Olaszország mellett Izrael, Szingapúr és Lengyelország is vásárolt kiképzési feladatokra a típusból. A kétszemélyes kiképzőgép 11,5 m hosszú, fesztávja 9,7 m, üres súlya 4,6 tonna, max. felszálló súlya 9,5 tonna, maximális sebessége 1 060 km/h, csúcsmagassága 13 700 m.