Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Lízingelt francia Atlasok?

Szöveg: Trautmann Balázs (washingtoni tudósító) |  2015. február 14. 19:29

Érdekes és egyben szokatlan megoldást fontolgat a francia kormány, köszönhetően a gazdasági válságnak: eladná, majd visszalízingelné katonai szállító repülőgépeinek egy részét.

1595987754

A 2015-ös védelmi költségvetésben jelenleg 2,2 milliárd eurós hiány mutatkozik. A védelmi tárca ennek kipótlására akár hat Airbus A400M turboprop szállító repülőgép és 2-3 FREMM többfeladatú fregatt eladásán gondolkodik. Az azonnali bevétel (feltéve persze, hogy találnak vevőt) kisegítené a költségvetést, míg a visszabérlést különleges, állami tulajdonban lévő vállalatok végeznék. A haderő velük kötne hosszú távú lízingszerződéseket, így a repülőgépek és a hajók továbbra is szolgálatban maradhatnának.

A 2014−2019-es költségvetési időszakban összesen 5,5 milliárd eurós hiány található, így a védelmi minisztérium hasonló lépést fontolgat a légierő C−295 könnyű szállító repülőgépeivel és a katonai helikopterekkel kapcsolatban is.

A lépés azonban számos kérdést is felvet: ilyen például a biztosításé. A francia törvények szerint az államnak nem szükséges saját eszközeire biztosítást kötni, de ha a repülőgépek, hajók, helikopterek tulajdonjoga külső vállalathoz kerül, akkor már kötelező a rájuk vonatkozó biztosítás. Ez pedig akár igen borsos összeget is jelenthet például a válságövezetekben bevetett repülőgépeknél, helikoptereknél.