Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

„Mindig is hittem, hogy a helikopter különleges eszköz lesz…”

Szöveg: Zilahy Tamás |  2012. október 26. 15:39

Igor Sikorsky (Igor Ivanovics Szikorszkij 1889–1972) orosz származású amerikai helikopter- és repülőgép-tervező. Ő tervezte és építette a világ első többmotoros repülőgépeit. Ezután emigrált az Egyesült Államokba, ahol 1923-ban megalapította a Sikorsky Aircraft Corporationt. A világhírű tervező és gyártó 40 éve, 1972. október 26-án hunyt el Eastonban.

Sikorsky apja pszichológusprofesszor, anyja orvos volt. Igort már 14 évesen, 1903-ban felvették az Orosz Birodalmi Haditengerészeti Akadémiára, de később rájött, hogy mérnök szeretne lenni, ezért Párizsba ment tanulni. Onnan visszatérve beiratkozott a Kijevi Műszaki Egyetemre.

Hazájában Sikorsky 1909-ben megépítette az S-5-ös kétüléses repülőgépét, aminek a tervezéséhez nem használt más európai gépeket alapul. A következő gép az S-6 volt, amit meg is választottak a Moszkvai Légi Kiállítás győztesének.

1595943641

1912 elején Sikorsky lett a légi hadosztály főmérnöke Szentpéterváron. Itt építette meg az első négy hajtóműves repülőgépet, az S-21 Russzkij Vityazt, amelynek ő volt a tesztpilótája is az első felszálláskor, 1913. május 13-án. Ezt a gépet továbbfejlesztve született meg az S-22 Ilja Muromec, a világ első négy hajtóműves bombázója.

Az első világháború után Sikorsky látta, hogy kevés lehetősége van repülőgép-tervezőként Oroszországban, ezért 1919-ben az Egyesült Államokba emigrált. Itt először tanárként és előadóként dolgozott, ugyanakkor részt vett a Rhode Island-i Egyetem repülőmérnöki programjában, s emellett a Bridgeporti Egyetemen is tartott előadásokat.

1595943641

Közben 1923-ban megalapította a Sikorsky Manufacturing Companyt, ahol megépítette az S-29-est, az egyik első utasszállító repülőgépet Amerikában. 1928-ban, miután megkapta az amerikai állampolgárságot, cégét átköltöztette Stratfordba, Connecticut államba. Miközben 1929-től a cég hidroplánokat kezdett gyártani, Sikorsky folytatta a függőleges repüléssel kapcsolatos tervezéseit is. Több szabadalmat nyújtott be, és ezek alapján építette meg a Vought-Sikorsky VS−300-as helikoptert, aminek az első felszállására 1939. szeptember 14-én került sor. A VS−300-as után következő R−4-es már az első sorozatban gyártott helikopter volt. Bebizonyosodott, hogy ez a működési elv tökéletes, ezért a ma gyártott helikoptereknél is ezt alkalmazzák.

Sikorsky sikersorozatának talán legmarkánsabb és legismertebb tagja az UH–60 Black Hawk, a Sikorsky Aircraft által fejlesztett és gyártott, egy fő- és egy farokrotoros, két gázturbinával felszerelt, közepes teherbírású, többcélú szállítóhelikopter. Az UH–60 Black Hawk (és Sea Hawk) az amerikai haderő számos területén lát el szállítási és mentési feladatokat.  Számos változatát gyártják, több mint húsz ország hadereje alkalmazza. Egyébként az Egyesült Államok több elnöke is Sikorsky helikoptert használt.

1595943642

Igor Sikorsky 1972. október 26-án hunyt el eastoni otthonában, Connecticut államban. Cége, a Sikorsky Aircraft Corporation a mai napig az egyik vezető helikoptergyártó vállalat a világon. „Mindig is hittem, hogy a helikopter különleges eszköz lesz a legkülönfélébb életmentésekhez, és most, életem vége felé közeledve megelégedéssel tölt el, hogy ez be is bizonyosodott" – írta utolsó levelében.

Egyik legújabb konstrukciójuk, a Sikorsky X2 Technology Demonstrator 2010 szeptemberében átlépte a 450 kilométer/órás sebességhatárt, s ezzel túlszárnyalt minden korábbi rekordot. A tervek szerint 2012-2013-ban sor kerülhet a legújabb gép, az S–97-es Raider prototípusának gyártására. Ez a légi jármű minden tekintetben megfelel majd azoknak az elvárásoknak is, amelyeket az amerikai hadsereg támaszt az új könnyű felderítőhelikopterrel szemben. Így az UH–60-as Black Hawk mellett – amely szolgálatba állítása óta a legmegbízhatóbb forgószárnyasa az amerikai szárazföldi erőknek – lesz egy további másik olyan típus is a katonák kezében, amely igen komoly taktikai előnyhöz juttatja majd alkalmazóit az ellenséggel szemben.

Fotó: Archív