Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Tíz harceszköz, amely extrém feladatot kapott nyugdíjazása után

Szöveg: Kovács Dániel |  2015. július 18. 11:43

Eheti tízes listánkba olyan járműveket, eszközöket és létesítményeket gyűjtöttünk össze, amelyeket katonai célokra használtak és gyártottak, majd nyugdíjazásuk után sem végezték a roncstelepen. Éppen ellenkezőleg, igencsak extrém, és korábbi rendeltetésüktől eltérő feladatra alkalmazzák őket.

1595997402

Ekét húzott a Jeep

A második világháború alatt rengeteg könnyű, összkeréhajtású terepjárót, azaz Willis Jeepet gyártottak le és szállítottak Európába. Mivel a közúti járművek hazaszállítása drága megoldásnak mutatkozott, a világháború után az amerikai csapatok egyszerűen Európában hagyták ezeket, így rengeteg Jeep maradt Angliában is, ahol a gazdák hamar megszerették az olcsó és igénytelen katonai járművet. Mivel akkoriban hiány mutatkozott traktorokból, nem ritkán előfordult, hogy a leleményes földművesek szántásra is befogták a sokoldalú terepjárót.

1595997402

Koktélbárrá avanzsált a nyugdíjazott Connie

A pennsylvaniai Penndelben étkezdét üzemeltető Jim Flannery fel akarta dobni valamivel a boltot, és ehhez egy kiszolgált Lockheed Constellation-t hívott segítségül. A minden idők legszebb gépének tartott repülő törzsében a fantáziadús vállalkozó egy koktélbárt rendezett be vendégcsalogatónak. Hogy mennyire voltak jók az étterem koktéljai, arról nem szólnak a hírek, de az biztos, hogy remek kilátás nyílt az egykori utasszállító belsejéből.

1595997402

Iráni étterem lett az amerikai teherszállítóból

A C–123 Provider közepes teherszállító repülőgépet a Fairchild Aircraft gyártotta az Amerikai Légierő részére. A vietnami háborúban széles körben alkalmazták mint harcászati teherszállító majd a Légierő Tartalékos állománya is repülte, illetve a Légi Nemzeti Gárda is, továbbá az amerikai Parti Őrség és még több más délkelet-ázsiai légierő. A Gondoskodó névre keresztelt gép egyik példánya egészen Iránig eljutott, ahol korábbi rendeltetésével szemben békés feladatokat lát el: a perzsák éttermet és bárt alakítottak ki benne.

1595997403

Lakóhajó lett a repülőgépből

A Boeing 307 Stratoliner fénykorában a katonai és a civil légi szállításban is komoly sikereket könyvelhetett el. A Stratoliner 1938-ban repült először. Ez a gép volt a világ első túlnyomásos kabinú utasszállítója, amelynek utazómagassága a húszezer lábat is elérte. A sikeres gépet a második világháborúban katonai célokra is használták, a csendes-óceáni hadszíntéren és az Atlanti-óceán felett szállított kiemelt fontosságú rakományokat. Az alábbi fotó tanúsága szerint a Stratoliner nem csak a levegőben, hanem a vízen is sikeres, egy kiöregedett példányából ugyanis lakóhajót varázsolt a tulajdonosa.

1595997403

Legénylakás lett a rakétasilóból

A chicagói Bruce Townsley fejéből pattant ki az ötlet, hogy átlagos otthonát valami extrémebbre cserélje, így talált rá egy Atlas F rakéta kilövőállomása, amely egy függőleges elhelyezkedésű nukleáris rakétasiló. Mire Townsley rátalált, a felszíni épületek zöme már nem állt, odafent mindössze egy raktár, egy bebetonozott vészkijárat és a kilövő nyílást lefedő hatalmas ajtók jelezték, hogy itt valami volt. A föld alatt viszont sértetlenül várt sorsára a rakétatároló siló és a személyzet egykori főhadiszállása, ahol a vállalkozó kedvű lakó végül berendezkedett.

1595997403

Zenei stúdió települt a bunkerbe

Egy bunkernek nem sok hasznát lehet venni békeidőben, de egy biztos: jól hangszigetel. Ezt használták ki az élelmes frankfurtiak, akik zenei stúdiót telepítettek a Frankfurt am Mainban található, második világháborús építménybe. A helyszín a város 1912-ben megnyitott keleti kikötője, amelyen jórészt ipari és raktárépületek találhatók, de a közeljövőben teljesen átalakulhat. Ennek egyik első jele a bunkerbe telepített médiaközpont, hangstúdiókkal, a betontömb tetejére pedig az Új Média Intézet települt.

1595997403


T-55 motorja dübörög a hatalmas motorkerékpárban

Egy vállalkozó szellemű mérnökcsapat a világ legnagyobb motorkerékpárját készítette el Németországban. Tilo Niebel, a kontruktőr és csapata nem kevesebb, mint ötezer munkaórát áldozott a gigászi motor elkészítésére a kelet-németországi Zilly faluban. A közel ötezer kilós, 5,4 méter hosszú, 2,6 méter széles és 2,3 méter magas oldalkocsis szörnyeteget egy orosz T55-ös harckocsi 38 000 köbcentiméteres, nyolcszáz lóerős motorja hajtja meg. A Guinness Rekordok Könyve szerint jelenleg ez a világ legnehezebb motorja.

Hihetetlen, mi mindenre jó egy lőszeresláda

Az interneten számos fotó kering arról, milyen rafinált módokon lehet egy kimustrált lőszeresládát felhasználni. A legszebb kétségkívül a kávézóasztallá átlakatott láda, de készítője kreativitását dicséri a polc és a lámpatartó is, a hétköznapok megoldásai közül pedig a virágláda és a kutyafekhely érdemel említést.

1595997404


Gigantikus tervek a legnagyobb helikopterrel

A világ legnagyobb helikoptere is az egykori Szovjetunióban került ki a gyárból, ez volt a Mil V–12, amely a NATO berkeiben a Homer kódnevet kapta. A gigantikus helikopter fejlesztésének fő célja egy olyan forgószárnyas létrehozása volt, amely képes nagyméretű és tömegű katonai eszközök szállítására. 1969 februárjában egy prototípussal 31 030 kilogrammos tömeget emeltek vele 2951 méter magasságra. Majd ugyanezen év augusztusában már 44 205 kilós súllyal is megpróbálkoztak, amit több mint két kilométeres magasságba emelt fel a hatalmas helikopter. Néhány éve nagyszabású tervek járták be az internetet, miszerint a hatalmas helikopterből légi hotelt alakítanak ki. Bár a gigaprojektből nem lett semmi (az sem kizárt, hogy csak egy jól sikerült gerillamarketing-kampány volt), a képeken igencsak jól mutat az átalakított Homer.

1595997404

Uralból szippantókocsi

Az Ural−375, illetve modernizált változata, az Ural–4320 közismert az egykori Keleti Blokk országaiban. Az első sorozatgyártású darab már a hetvenes évek közepén elhagyta a gyárat, azóta pedig számtalan változata járta be szinte az egész világot. Mivel alvázát igen magasra tervezték, kiválóan alkalmas a nehezen járható utakra. Polgári használatban sem ritka az Ural, sok helyen alkalmazzák tűzoltó vagy szemétszállító feladatkörben. Az alábbi kép azt mutatja, hogy szippantókocsiként is alkalmazható a strapabíró katonai jármű.