Tíz láthatatlan támadó
Szöveg: Kovács Dániel | 2015. november 14. 10:27Eheti tízes listánkban olyan repülőgépeket és helikoptereket gyűjtöttünk össze, amelyeket a radar sem „lát”. A lopakodókat a szokásos szubjektív szempontok alapján válogattuk.
Radarok már a második világháborúban is pásztázták az eget, előre jelezve a légitámadásokat, viszont ekkoriban még nem születtek olyan repülőgépek, amelyek képesek lettek volna a radar számára láthatatlanul repülni. Egészen pontosan egy, a Horten 229-es eljutott a tesztekig, de a háború befejezése egyben a formabontó csupaszárny sugárhajtású gép fejlesztését is lezárta. A tesztekhez használt példány az Egyesült Államokba került, ahol nemrég megépítették a másolatát. A mérnökök a replika tesztelése közben felfedezték, hogy a gép jóval kevésbé észlelhető a korabeli radarok számára, ami a háborúban jelentős előnyhöz juttathatta volna a „villámbombázót", amely az úgynevezett 3X1000 követelményei szerint készült, azaz ezer kilométeres óránkénti sebességgel repült ezer kilométeres távolságra ezer kilogramm teherrel.
A híres feketerigó
Az SR–71 Blackbird a korai lopakodók egyike volt. Már az alakját is úgy tervezték, hogy minél kevesebb elektromágneses energia verődjön vissza róla. Első felszállását 1964 telén hajtotta végre, majd két év múlva hadrendbe is állította az Egyesült Államok Légiereje. A sikeres konstrukció egészen a kilencvenes évek végéig szolgálatban maradt, ezalatt számos rekordot állítottak fel vele – pályafutása alatt a Blackbird volt a világ legmagasabban, és leggyorsabban repülő gépe.
B-2, a legendás szellem
A B-2 Spirit lopakodó nehézbombázó a kilencvenes évek elején állt hadrendbe az USA-ban. Javarészt a Northrop Grumann cég mérnökei alkották meg, de a munkában részt vett többek között a Boeing Aerospace is. A nagy titokban készülő lopakodó 1989-ben emelkedett először a levegőbe. A tervek szerint százharmincöt B-2-nek kellett volna elkészülni, ezek közül pedig százhúszat nukleáris fegyverek szállítására is fel akartak készíteni. A hidegháború vége azonban megakasztotta a projektet, így mindössze huszonegy gép került ki a gyárból.
Az egyik leghíresebb lopakodó lett
Az 1983-ban szolgálatba állított F–117 Nighthawk mára a világ egyik leghíresebb lopakodója lett. Számos filmben szerepelt, és aki egyszer is látta, megjegyezte hétköznapinak koránt sem nevezhető alakjáról. 2008-ig tartó szolgálati ideje alatt számos háborúban bevetették, köztük 89-ben Panamában, az öbölháborúban, 1999-ben Koszovóban, majd 2003-ban ismét visszatért a Közel-Keletre lézervezérlésű bombáival.
Raptor, a lopakodó vadászbombázó
Az F–22 Raptor 2005-ben állt hadrendbe, ezzel az Egyesült Államok a világon elsőként rendszeresített ötödik generációs harci repülőgépet. A Raptor lopakodó kialakítása mellett igen jó repülési és manőverező képességgel büszkélkedhet, ráadásul utánégető használata nélkül is stabilan hozza a hangsebesség másfélszeresét. Elterjedésének mindössze cseppet sem szerény ára szab határt, tekintve, hogy egyetlen darab F–22-es több mint százhúsz millió Dollárba kerül.
Az új kínai trónkövetelő
Ötödik generációs gépek rendszerbe állításával természetesen más országok is próbálkoznak, ez alól természetesen a nagyhatalmi álmokat dédelgető Kína sem kivétel. A távol-keleti országban már jó ideje dolgoznak a Chengdu J–20-ason, amely első felszállását 2011-ben hajtotta végre. A két hajtóművel felszerelt lopakodó repülőgép várhatóan 2017-ben kezdi meg a szolgálatot, ezzel pedig a kínai kormány nem kis büszkeségére valószínűleg a világ második rendszerbe állított ötödik generációs harci gépe lesz. Emellett feltűnt a szintén ötödik generációs J–31-es vadászgép is, amelyet már eladásra is felkínáltak.
Az orosz rivális
Első ötödik generációs gépük tervezését az oroszok finoman szólva sem ma kezdték. A Szuhoj tervezőirodában 1990 óta a legnagyobb titoktartás közepette dolgoznak a PAK FA, azaz a T-50 kifejlesztésén. Az évek során napvilágra kerülő információkból annyit lehet sejteni, hogy a gép valóban ötödik generációs lesz, a legmodernebb orosz hajtóművet kapja, valamint azt, hogy némileg hasonlít az amerikai F-22-esre, csak laposabb. A kialakításából jól látszik, hogy lopakodó feladatokra is képes lesz, amivel az első lesz az orosz gépek között.
Jön az új csupaszárny lopakodó drón
Csupaszárny lopakodó drónt fejlesztenek az Egyesült Államokban. Az RQ-180 néven emlegetett pilóta nélküli légi járművet valószínűleg nagy hatótávolságú felderítő feladatokra használják majd. A Northrop Grumann által fejlesztett felderítő, amely külsőre hasonlít az egykori B-2-es bombázóhoz, jelenleg tesztrepüléseit végzi.
Lopakodó sólyom
A Sólyom néven is emlegetett Sikorsky UH–60-nak, azaz a Black Hawknak létezik lopakodó üzemmódban is használható változata. Létezését sokáig titok övezte, egészen az Oszama Bin Laden elleni 2011-es akcióig, amikor is az al-Kaida vezér búvóhelye közelében lezuhant egy ilyen helikopter. A műveletben résztvevő gépek a pakisztáni határt átlépve több száz kilométert repültek anélkül, hogy bárki is észlelte volna őket. A helyi lakosok is csak akkor vették észre a gépeket, mikor már a fejük fölött voltak, bár ez még nem feltétlenül bizonyítja lopakodó képességüket, ugyanis alacsonyan repültek, így pedig egy hagyományos helikopter is el tudja kerülni a radart.
Lopakodik, felderít és harcol is a Comanche
A RAH–66 Comanche-ot arra tervezték, hogy leváltsa az OH–58 Kiowa helikoptereket. Mivel külső felületét radarelnyelő anyagok fedik, és a tervezői arra is ügyeltek, hogy minél kisebb zajt csapjon, kiváló lopakodó tulajdonságokkal bír. Bár feladatai között eredetileg a felderítés kapta a legnagyobb hangsúlyt, ez mára megváltozott, mivel ilyen feladatokra már jórészt drónokat alkalmaznak. Rakétákkal felszerelt változata viszont kiválóan alkalmazható harci feladatokra.
(Korábbi Top 10-es összeállításainkat ide kattintva olvashatják!)