Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Törpe tengeralattjárót fejleszt Dél- Korea

Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu |  2019. november 23. 17:15

Ismert, hogy Észak-Korea meglehetősen nagy számban tart hadrendben kisméretű tengeralattjárókat és nemcsak beveti és bevetette őket alkalmanként déli szomszédja ellen, hanem más országoknak – mint például Irán -, segítséget is nyújtott tervdokumentációk eladásával.

1596072292

Kiszámíthatatlan és egyre agresszívabb szomszédja, valamint az esetleges export reményében, a rendkívül fejlett hadiiparral rendelkező Dél-Koreában is zajlanak hasonló, természetesen jóval magasabb technikai színvonalú fejlesztések.

Még a 2010–es évek elején a Hyundai Heavy Industries bemutatta egy kisméretű támadó tengeralattjáró koncepcióját és az ennek alapján készült modellt. A HDS-500, vagy KSS-500A egy 37 méter hosszú, kb. 510 tonnás hajó, áramvonalas kialakítású, alacsony toronnyal és merőben szokatlan megoldásként, X elrendezésű farokrészében egy búvárzsilippel. Erre a hagyományos hajócsavar elhagyása és a modern tengeralattjáróknál egyre elterjedtebb pump jet hajtómű alkalmazása teremtett lehetőséget, amelynek szívó és kifúvónyílását gyűrűszerűen a hátsó vezérsíkok elé helyezték. Az egyelőre papíron maradt típus fegyverzete négy 324 mm – es könnyű és két 533 mm – es nehéz torpedó. Magas szintű automatizáltsága és kis mérete révén, mindössze 10 fős személyzet üzemeltetné, rajtuk kívül pedig négy harci búvárt is szállíthatna titkos bevetésekre.

2019 tavaszán a dél-koreai Ulsan hajógyárról készült műholdképeken egy kisméretű tengeralattjárót fedeztek fel, amely akkor még szemmel láthatóan vízrebocsátás előtt állt. A gyenge minőségű képek tüzetesebb elemzése alapján, valószínűleg a 2010-ben bemutatott koncepció számos elemének átvételével megtervezett HDS-400 prototípusáról van szó. A fotókon látható hajó hosszabb, kb. 43 méteres, vízkiszorítása pedig 400 tonna körül lehet. A hajótest kialakítása hasonló, de a torony a korábbi tervezethez képest alacsonyabb, áramvonalasabb és jobban a törzsbe simul. A tat lényegesen konzervatívabb kialakítású, így a hagyományos kereszt alakú elrendezést alkalmazták és elhagyták a beépített búvárzsilipet. A meghajtással kapcsolatban nem tettek még közzé semmilyen információt, de valószínűleg levegőtől független (AIP), vagy lítium-ion technológiát alkalmaznak, hajócsavar helyett pump jet hajtóművel kombinálva. A fegyverzetet a feltételezések szerint a 324 milliméteres és/vagy az 533 milliméteres torpedók alkotják majd.

A HDS-400 lehetséges vásárlói között a gyártó reményei szerint a dél-koreai flottán kívül szóba jöhet Tajvan, a Fülöp-szigetek, Vietnam és Banglades haditengerészete is.