Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Új amerikai kiképzőhajók

Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu |  2020. július 22. 17:07

Az eredetileg a norvég Aker konzorcium által, 1996-ban alapított philadelphiai Philly Shipyard, amely tankerek, teher és konténerszállítók építésére specializálódott, a megszűnés szélére került, mert az utóbbi időben megrendeléseinek száma drasztikusan, mindössze évi egy hajóra csökkent. Az Egyesült Államok kormánya, mivel stratégiailag fontosnak tartja az ország hajóépítési kapacitásának fenntartását, mentőövet dobott a cégnek, egy 630 milllió dolláros szerződés formájában.

1596082907

A szerződés értelmében a cégnek 2023-ig, két úgynevezett nemzetbiztonsági multimissziós hajót (NSMV) kell leszállítania, amelyeket elsődlegesen az állami tengerészeti iskolák elöregedő kiképzőhajóinak leváltására szánnak. A cél az, hogy a jövő tengerészei a lehető legjobb körülmények között sajátíthassák el a korszerű hajók irányítását és fedélzeti rendszereik kezelését, működtetését. A 157 méter hosszú, körülbelül 10 000 tonnás hajók, négy egyelőre meg nem nevezett típusú, két motortérben elhelyezett, együttesen 19 260 lóerős teljesítményű, dízel-elektromos hajtóművel rendelkeznek majd, hatótávolságuk pedig 18 csomós, gazdaságos sebességgel eléri majd a 11 000 tengeri mérföldet (20 350 kilométer).

Az új úszó tengerészeti akadémiák fedélzetén egyszerre 600 kadét kényelmes elhelyezésére és világszínvonalú elméleti, valamint gyakorlati oktatására lesz mód, ennek megfelelően tantermekkel, gyakorló parancsnoki híddal és a legkorszerűbb elektronikával lesznek ellátva. A jövő kereskedelmi tengerészeinek oktatásán kívül azonban az NSMV–k fontos részei lesznek az úgynevezett tartalék flottának is, így katasztrófahelyzetben és humanitárius küldetésekben, valamint a haditengerészet kisegítő egységeiként is igénybe vehetők lesznek majd. Ezért, az egyébként leginkább óceánjáróra emlékeztető hajók fedélzetének közel a felét elfoglaló, négyszintes felépítmény mögött egy nagy teherbírású, konténerek mozgatására alkalmas teherdaru, rakodóplatform valamint helikopter leszállóhely lesz. A hajók természetesen eleve rendelkeznek majd megfelelő infrastruktúrával ahhoz, hogy szükség esetén irányító és parancsnoki központként működhessenek, de fedélzetükön biztosítani lehessen a sebesültek, menekültek színvonalas orvosi ellátását, ideiglenes elhelyezését, valamint a felszerelés, segélyszállítmányok raktározását, be és kirakodását.

A gyártó az NSMV 1 és NSMV 2–n kívül, három további egységre rendelkezik opcióval, így amennyiben ezek is megépülnek, az állami megrendelés összértéke körülbelül 1, 5 milliárd dollárra rúg majd. Ez nemcsak a cég túlélését jelenti, hanem több mint 1200 ember számára biztosít majd munkahelyet, ami szintén rendkívül fontos szempont.

1596082907