Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Új nehéz szállítóhelikoptert választ Németország

Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu |  2020. január 27. 19:37

A Sikorsky és a Rheinmetall közösen pályázik a CH-53K King Stallion helikopterek szállítására: a javaslatot január 13-án nyújtották be a King Stallion CH-53K helikopterek gyártására és szállítására az STH projekt (Schwere Transporthubschrauber, azaz Nehéz Szállítóhelikopter) részeként.

1596075456

A Sikorsky riválisa, a Boeing is megerősítette, hogy január 13-án benyújtotta ajánlatát a németországi Fegyver-, Informatikai és Műszaki Karbantartási Hivatalhoz (BAAINBw).

A Sikorsky és a Rheinmetall konzorciumot hozott létre a projekthez, amelyben több mint 10 német vállalat szerepel, köztük az MTU Aero Engines, az Autoflug GmbH és a Hydro Systems KG. A Sikorsky szóvivője szerint a társaság egy „erős" ipari csoport létrehozására törekszik, és kihasználja az STH projekt német know-how-ját. Ez biztosítja az ajánlat kiemelkedő színvonalát és ennek eredményeként a CH-53K majdani magas rendelkezésre állását a német légierőben.

A Sikorsky szakemberei szerint – figyelembe véve az életciklus költségeit és a teljesítményjellemzőket – a CH-53K jobb költségmutatót nyújt az életciklusa során, mint versenytársa. Az avionika és a digitális repülésirányító rendszerek lehetővé teszik a szoftverfrissítéseket, és a hasznos belső teherszállító kapacitás a jövőben viszonylag egyszerű módosításokkal jelentősen javítható. Az integrált érzékelőrendszer lehetővé teszi a műszaki problémák előrejelzését, így a megelőzését még a korai szakaszban, és így radikálisan csökkenthető a karbantartási költség, ami kulcsfontosságú elem a CH-53K flotta magas rendelkezésre állásának biztosításában.

Ezenkívül a CH-53K fel van szerelve a KC-130J tankergéppel kompatibilis légi utántöltő rendszerrel – a Bundeswehr ezt a légi utántöltő repülőgépet tervezi üzemeltetni, illetve Franciaország már használja is. A rakománytér kialakításának köszönhetően a CH-53K könnyen befogadhatja a szabványos raklapokat, lehetővé téve az áruk gyors berakodását. A szállító repülőgépek – ideértve a C-130J és az A-400M-et is – szintén ilyen szabvány raklapokat használnak a málházásra, így a CH-53K-t olyan helyekre is szállíthat rakományt, ahol ezek a repülőgépek nem tudnak leszállni.

Sokoldalúságának köszönhetően a CH-53K felhasználható csapatok és rakományok taktikai szállítására, egészségügyi evakuálásra (MEDEVAC), természeti katasztrófák, humanitárius missziók során, harci körülmények közötti kutatási és mentési műveletekre (CSAR). A cég állítása szerint a világon egyetlen más helikopter sem képes több vizet szállítani a tűzoltáshoz – CH-53K négyszer annyi vizet szállít, mint versenytársai.

1596075456

Ha megnyerik a pályázatot, a Sikorsky és a Rheinmetall logisztikai központot valamint STH támogató központot kíván létrehozni a lipcsei repülőtéren. A társaságok előzetes tárgyalásokat folytatnak a helyi hatóságok, a vállalatok és a repülőtér-üzemeltető képviselőivel.

A német Védelmi Minisztérium 2017. decemberében 40–60 új nehéz szállítóhelikopter beszerzési programját hagyta jóvá a kiöregedő 66 darab CH-53G helyett. A német fegyveres erők által preferált két típus a Boeing CH-47F Chinook és a Sikorsky CH-53K King Stallion volt.

2018 januárjában a BAAINBw sajtóközleményt adott ki, amelyben tájékoztatta a pályázókat az STH helikopterek várható beszerzési eljárásáról. A projektet eredetileg májusban, majd 2018 decemberében kellett volna elindítani. A német Védelmi Minisztérium azonban 2018 augusztusában bejelentette, hogy a pályázatot a finanszírozási bizonytalanságok miatt elhalasztják.

2019 február végén a BAAINBw folytatta a programot. A becslések szerint a program keretében 44–60 új helikoptert fognak beszerezni. A szerződést várhatóan 2021-ig írják alá, a szállításokat pedig 2023-2031 között kell végrehajtani. A helikoptereknek meg kell felelniük az átvételi teszteken, hogy a ZDv A-1525-ös szabvány szerint megszerezzék a légi járművek üzemeltetésére vonatkozó Bundeswehr tanúsítványt. A német fegyveres erők CH-53G helikoptereinek rendszerből történő kivonása 2025-re várható.

Előreláthatóan az STH program időtartama a szerződés aláírásától kezdve a működési periódusig 504 hónap, azaz 42 év. A becsült beszerzési költségvetés 5,6 milliárd euró. A szerződés magában foglalja a műszaki támogatást, a pilóták és a műszaki személyzet képzését. Az új helikoptereket a 64. helikopter század fogja kapni (Hubschraubergeschwader 64, HSG 64), amelyek a CH-53GA / GE / GS típusokat is üzemeltette.