Újszerű tengeridrón-koncepció a Thales-től
Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu | 2020. március 23. 9:49A francia Thales leginkább fejlett elektronikai rendszereiről és érzékelő berendezéseiről ismert, azonban a közelmúltban előállt egy újszerű, az eddigiektől merőben eltérő tengeri drón koncepciójával is.
Az AUSS – Autonomous Underwater & Surface System, vagyis autonóm vízalatti és felszíni rendszert már 2013 óta fejlesztik, de egyelőre még csak a prototípusok teszteléséig jutottak velük.
A Thales szakemberei az AUSS-szel, a jelenleg használatban álló AUV-k hiányosságait kívánják kiküszöbölni, vagyis korlátozott mozgékonyságukat és manőverező képességüket, valamint azt, hogy lényegében kizárólag vízalatti üzemmódra képesek. Ennek megfelelően az AUSS mind kialakításában, mind meghajtó és irányítórendszerében alaposan eltér tőlük. Hossza 5,5 méter, átmérője 53 cm, tömege pedig felszereltségétől függően kb. 600 kilogramm. Paraméterei nem véletlenek, mert így akár tengeralattjárók fedélzetéről is indítható lesz, a torpedókhoz hasonló módon. Törzse cápaszerűen áramvonalas, törzsvégi vezérlőfelülete kör alakú, keretszerű és nem mozgatható, de két ellenforgó, ötszárnyú propellere így is rendkívüli manőverező képességet tesz lehetővé számára, akár a felszínen is. A hajtómű lítium-ion akkumulátora legalább 20 csomós maximális sebességet, vagy kéthetes folyamatos küldetéseket tesz lehetővé.
Az AUSS-t tervezői sokrétűen felhasználhatónak szánják mind a katonai, mind civil szférában. A haditengerészetek elsősorban felderítő, megfigyelő, előrejelző- riasztó, vagy aknakereső szerepkörben alkalmazhatják. Ilyenkor elérve a számára kijelölt célterületet, a függőleges helyzetbe álló AUSS közvetlenül a felszín alá manőverezik, majd az orrából egy érzékelőkkel felszerelt antennaárbocot bocsát ki és alacsony energiaszinten tengeri szenzorbójaként működve végezhet megfigyeléseket, adatgyűjtést. De ugyanígy lehetséges lesz több, rendszerbe integrált, hangradarral és akusztikus érzékelőkkel felszerelt AUSS alkalmazásával egyik kritikus zónából a másikba, automatikusan áttelepülő szonárgát létrehozása is, például kikötők, haditengerészeti bázisok védelmére.
Civil felhasználására elsősorban a mélytengeri szénhidrogén lelőhelyek és csővezetékek ellenőrzésénél, felügyeleténél, de roncsok felkutatásánál, régészeti kutatásoknál lesz mód, amennyiben lesz érdeklődés az újszerű eszköz iránt.
Forrás: haborumuveszete.hu