Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Ukrán Kentaur a vízen

Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu |  2019. április 5. 15:35

Az ukrán haditengerészet 2018 szeptemberében állította hadrendbe első két Projekt 58181–Kentaur, páncélozott rohamnaszádját. Alapjául az orosz eredetű Projekt 58155-Gurza–M szolgált, de az új típus annál lényegesen sokoldalúbb.

https://www.haborumuveszete.hu/minden-ami-uszik/ukran-kentaur-a-vizen
A Kentaur elődjével ellentétben már nemcsak folyami és tengeri járőrözésre, mentésre és tüzérségi támogatásra alkalmas, hanem mindössze 1 méteres merülése és az orr részébe épített, leereszthető rámpa révén, a törzsben kialakított deszanttérben szállítható 28-32 tengerészgyalogost, vagy egy kisebb, különleges egységet közvetlenül partra is teheti.

A robusztus külsejű Kentaur 24,8 méter hosszú és 47 tonnás vízkiszorítású, meghajtásáról két vízsugárhajtómű gondoskodik, amelyek két erős dízelmotorhoz kapcsolódnak. Ezzel a meghajtással a naszád mintegy 35 csomós (kb. 65 km/óra) sebesség elérésére képes.

A hajó személyzete 4 – 6 főből állhat. Őket és a szállított katonákat, valamint a hajó leginkább veszélyeztetett részeit (kormányház, motortér, lőszertárolók, stb.) acélpáncélzat védi a géppuskák, kézifegyverek lövedékeitől és a repeszektől. A fegyverzet moduláris rendszerű és az esetleges további megrendelők igényeinek megfelelően variálható. Felszerelhető egy, vagy több távműködtetésű állványra szerelt (RWS) 12,7 mm–es géppuska, a NATO szabványnak is megfelelő 40 mm–es gránátvető, valamint nem irányított, 80 mm–es rakétablokkok is területtűzhöz. A védelmi rendszer ugyancsak az igényekhez igazítható, így tartalmazhat Furuno DRS4-NX típusú, gyors célkövetési képességgel rendelkező doppler radart és optoelektronikus érzékelőket. A navigációt fedélzeti GPS berendezés, a kommunikációt az Iridium Pilot elnevezésű kommunikációs rendszer biztosítja, utóbbi, három egymástól független kommunikációs csatornát tud biztosítani.

Bár az eredetileg az ukrán haditengerészet legalább nyolc hajót kívánt hadrendbe állítani, egyelőre csak az első két példány létezik úgy, hogy ezek építését is már 2016 decemberében elkezdték és életnagyságú makettjüket több kiállításon is bemutatták, esetleges külföldi megrendelések reményében.