Retro-mozi: A háború kísértetei
Szöveg: Révész Béla | 2015. augusztus 12. 16:52Ryan Little rendező-operatőr egy klasszikus „behind the enemy lines” témájú filmet forgatott tizenkét évvel ezelőtt. A mozi sajnos nem állta ki az idő próbáját.
A történet az angol katona megjelenésével válik bonyolulttá, mivel egy titkos kódot kell eljuttatnia a szövetségesekhez. Az üzenet nem csak az offenzívát, de az egész háború végkimenetelét is befolyásolhatja, így a négy amerikai úgy dönt, mindenben segítenek szövetségesüknek. A sztoriban nincs több, de gyanítható, hogy Little rendezésénél és a forgatókönyv mélyrepülésénél azonban lehetett volna érdekfeszítőbben is tálalni a témát. A borzalmas magyar filmcím valószínűleg arra utal, hogy a négy katona közül a Csuhás becenévre hallgató fiatalember a cselekmény előtt néhány nappal tévedésből két nőt és négy gyereket is meggyilkolt egy akcióban. Áldozatainak szelleme a harctéri sokk következményeképpen kísérti, s ez igencsak rányomja bélyegét teljesítményére, ám szerencsére a kritikus pillanatokban nem gátolja meg abban, hogy precíz gyilkológéppé váljon, és rövid úton elintézze a támadó német osztagokat.
A film sajnos több sebből vérzik. Az alaphibát a forgatókönyvvel követték el, amely érzékelhetően kínnal-keservvel tudta csak kitölteni a másfél órás űrt. Hemzseg a közhelyektől, struktúrájában pedig semmiféle építkezést nem tud felmutatni. Jellemző, hogy legerősebb jelenete egyben az első, maga a mészárlás, amelyhez sok fantázia nem kellett, miután valóban megtörtént. A vérfürdő után apróbb akciók váltakoznak a néha mélyunalomba süllyedő „drámai" párbeszédekkel, amelyek tényleg alig szólnak valamiről. Megtudhatjuk belőlük Csuhás történetét, s azt, miért borul el az agya időnként. Valami különleges oknál fogva önálló jelenetet kapott a „titkok elmondása", amely a katonák egymás iránti bizalmát volt hivatott megerősíteni, s többek között olyan ínyencségeket tárnak egymás és a néző elé, mint például egy történetet a nyakkiszívás imitálásáról porszívóval vagy mi a szösszel. Ha ez nem lenne elég, a stáb szövegkönyvéért felelős tagjai lazán elkövették a legklisésebb háborús filmes merényletet is ellenünk, azaz hosszú perceken keresztül hallgathatjuk, hogy ki „mit csinálna, ha nem háborúzna éppen."
A színészek nem is nagyon tudnak mit kezdeni ennyi badarsággal. Ugyanazt az arcukat mutatják másfél órán keresztül, időnként elképesztően alacsony színvonalon felmondják a szöveget (érdemes a magyar szinkronos változatba is belepillantani, a hazai aktorok még jobban szenvednek a hangjukkal, mint vászonbéli kollégáik), és nagyjából azon a szinten alakítanak, ahogyan mi annak idején a grundon katonásdi közben, értsd: eljátsszák azt, hogy valamit nekik el kell játszani. A középpontban a Csuhás figurája állna, aki feloldozást az ártatlanok haláláért saját önfeláldozása révén kap, legalábbis a forgatókönyv szerint, mert mi ebből nem sokat érzékelünk. A halál pillanatában felbukkanó „kísértetek" semmiféle megnyugvást nem adnak, a katarzis elmarad, mindössze néhány rosszul beállított snitt marad meg az emlékezetben. S ha már itt tartunk, említsük meg a vágást is, amely időnként olyan bakikat vonultat fel, hogy a jámbor fotellakó csak néz döbbenten a képernyőre, nem értve, hogy amit ő azonnal észrevesz, arra az a sok ember, aki bemutató előtt megnézte az alkotást, hogyan nem kapta fel a fejét. Ne feledjük az operatőri munkát, amely érezhetően a Ryan közlegény kézikamerás felvételeit tekinti alapnak, azonban annyira túltolta a felvevő rángatását, hogy némely jelenetben már semmi nem látszik abból, amit látnunk kellene, a kocsonyásodásig reszkető kép miatt.
Mindezek tükrében elég meglepő, hogy a film a különböző fesztiválokon egy rakás díjat besöpört, pedig tényleg nem sok kiemelkedő momentum van benne. Az egyetlen nem unalomig ismert szál a német hadifogoly katona története benne, akit Csuhás szabadon enged, s lám, jó az ember, jót ád, a kivételesen deréknak ábrázolt német vissza is adja a kölcsönt, segítve hőseinknek útjuk folytatásában.
A háború kísértetei egy laza tévéfilmnek elmegy, komolyan jegyzett katonai vonatkozású alkotásnak semmiképpen. Aki szereti a hosszas, semmitmondó párbeszédeket háborús környezetben, vagy kíváncsi, hogyan lehet eltolni egy ragyogó alapsztorit sok pénzért, annak melegen és hidegen is ajánljuk. Egyet kell értenünk azonban azokkal, akik ebben a műfajban a Band of Brotherst tekintik kiemelkedőnek, és inkább azt erőltetnék a nézőkre, ha már mindenáron akció-dráma-akció-dráma kombinációt szeretne nézni.
Ez az alkotás is a könnyen felejthető filmek hosszú sorát gazdagítja, de ilyen is kell. Ezek miatt értékelődnek fel ugyanis a valóban kiváló háborús mozik. Összehasonlítási alapnak nem is rossz.
A háború kísértetei (Saints and Soldiers) – 2003
Gyártó: Go Films / Medal of Honor Productions
Rendező: Ryan Little
Forgatókönyv: Geoffrey Panos, Matt Whitaker
Operatőr: Ryan Little
Zene: J Bateman, Bart Hendrickson
Vágó: Wynn Hougaard
Szereplők: Corbin Allred, Kirby Heyborne, Alexander Polinsky, Larry Bagby, Peter Asle Holden
Filmpremier: 2003. szeptember 11. (USA)
(A Retro-mozi rovatunkban megjelent további filmkritikákat ide kattintva olvashatják!)