Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Tíz híres tengeralattjáró-baleset

Szöveg: Révész Béla |  2016. március 19. 15:32

Tartják a mindenkori katonai csúcstechnológia netovábbjának, de becézik merülő koporsónak is. Egy dolog bizonyos: a tengeralattjárók megjelenésük óta nagyban befolyásolják a hadtörténelem és a háborúk alakulását. Minden nagyszerűségük ellenére azonban kevés veszélyesebb dolog van egy zárt fémhengernél, ha valami visszafordíthatatlan probléma támad. Heti szubjektív összeállításunkban tíz híres balesetet elevenítünk fel, amely minden biztonsági intézkedés ellenére, vagy éppen annak hiánya miatt következett be.

1596010554

Farkas a mélyben

Az első ismert (vagy legalábbis elsőként bevallott) atomtengeralattjáró-baleset a USS Thresher nevéhez fűződik. A Thresher/Permit tengeralattjáró osztály első hajója 1963. április 10-én merülési próbán vett részt. A gyakorlat során az elektromos rendszer beázott, zárlat keletkezett, a hajó pedig a 129 fős legénységgel együtt a hullámsírba veszett. A roncsot csak sok évvel később találta meg Bob Ballard, aki a Titanic kettétört testét is felfedezte.

* * *

1596010554

Skorpió atomfullánkkal

Alig egy hónappal később, szintén az Atlanti-óceánon, megismétlődött az amerikaiak tragédiája. 1968. május 22-én a USS Scorpion (SSN-589) gyakorlatozott az Azori-szigetektől néhány száz kilométerre. A hajón teljes szervizt akartak végrehajtani, ami jócskán rá is fért: műszaki állapota egész egyszerűen gyalázatos volt. A javítást azonban már soha nem tudták elvégezni rajta: 99 főnyi legénységével, fedélzetén két atomtorpedóval elsüllyedt. Érdekesség, hogy roncsát szintén Bob Ballard találta meg.

* * *
1596010555

Sugárzó halál

Nem voltak szerencsésebbek a szovjetek sem a hatvanas években. A K-27-es atom-tengeralattjáró reaktora 1968 májusában mondta fel a szolgálatot. A pusztító sugárzás következtében kilenc katona halt meg. A hajó olyan szennyezett lett, hogy javítására semmi esély nem volt. A szovjetek rendkívül elegánsan oldották meg a problémát: lekapcsoltak, amit tudtak, majd a tengerbe süllyesztették a K-27-et.

* * *
1596010555

Amikor beszáll a CIA

A szovjet flotta K-129-ese 1968. március 8-án hadgyakorlaton vett részt a Csendes-óceánon. A ballisztikus rakétákkal megpakolt hajó tisztázatlan körülmények között süllyedt el, fedélzetén a teljes legénységgel, nyolcvanhárom fővel. Története azonban itt nem ért véget. A hidegháború kiemelt fontosságú projektjévé vált, hogy az USA  ki tudja emelni a roncsot, megszerezve a fedélzeten lévő kódokat és nem utolsósorban a három ott heverő rakétát. A CIA-terve azonban nem sikerült, így csak a roncs egy részét sikerült kiemelni. Miután a szovjetek élénk figyelemmel követték az eseményeket, az amerikaiak felhagytak a további próbálkozással. A hat tengerész holttestét, amelyeket a felszínre hozott darabok közt találtak, katonai tiszteletadással temették a tengerbe.

* * *
1596010555

Pokol a fedélzeten

A November osztályú K-8 tengeralattjáró a szovjet flotta elátkozott hajója volt. Már 1960-ban hűtőrendszeri problémák támadtak vele, a javítás során kiszökő radioaktív gáz három ember életét követelte. Tíz évvel később tűz támadt a fedélzetén, ezért javítódokkba akarták vontatni. Úti célját soha nem érte el. A viharos tengeren 1970. április 11-én 52 emberrel és négy nukleáris torpedóval a fedélzetén az örök mélybe süllyedt.

* * *
1596010555

Láncreakció

Hasonlóan súlyos baleset történt 1986. október 3-án, amikor a K-219-es fedélzetén felrobbant egy rakéta. A burkolat csúnyán megrepedt, a beáramló víz pedig további robbanásokhoz vezetett. Bár sikerült kimenekíteni a legénység nagy részét, kilencen így is életüket vesztették, a hajó pedig menthetetlenül elsüllyedt.

* * *
1596010555

Tűz a mélyben

Három évvel később ismét brutális tűz pusztított egy tengeralattjáró fedélzetén. A K-278  Komszomolec 1989. április 7-én a norvég partoktól félezer kilométerre teljesített szolgálatot. A Komszomolec csúcstechnológiájú hajó volt, elméletileg minden olyan berendezést beleszereltek, amely a nagyobb teljesítményt és biztonságot szolgálta. Mindez kevésnek bizonyult. A tűztenger, ami a fedélzeten kitört, óriási és jóvátehetetlen pusztítást okozott. A hajó két nukleáris robbanófejjel süllyedt az 1700 méteres mélységbe. A balesetben negyvenketten vesztették életüket.

* * *
1596010556

A Kurszk

Minden idők talán leghíresebb tengeralattjáró-balesete a Kurszk tragédiája volt. A K-141-es atom-tengeralattjáró katasztrófája 2000. augusztus 12-én következett be a Barents-tengeren. A hajó 118 fős legénységével vett részt egy hadgyakorlaton, amikor az egyik torpedó szivárgó üzemanyaga berobbant, láncreakciót indítva el a hajótestben. Az eset nem csak az áldozatok magas száma miatt maradt emlékezetes, hanem azért is, mert az orosz vezetés következetesen visszautasította a külföldi államok által felajánlott mentőalakulatok segítségét. A roncsot végül egy évvel a hajó pusztulása után emelték ki.

* * *
1596010556

A tenger nem bocsát meg

Egy egészen elképesztő baki okozta 2003. augusztus 28-án a K-159 atomhajtású tengeralattjáró vesztét. A hajót akkor már tizennégy éve kivonták a hadrendből, a reaktort ki is szerelték belőle, és éppen dokkba akarták vontatni, hogy végképp leselejtezzék, amikor beütött a baj. A testet négy óriási ponton tartotta a víz felszínén, a viharos idő azonban leszakította az elemekről, és a mélybe süllyedt, fedélzetén tíz emberrel, akik közül csak egyet sikerült élve kimenteni. Az orosz haditengerészet főparancsnoka szerint a katasztrófát egyértelműen az okozta, hogy a vontatást irányító parancsnok és legénysége fittyet hányt a biztonsági előírásokra. „A tenger ezt a hanyagságot nem bocsátja meg" – mondta.

* * *
1596010556

Felgyújtani egy tengeralattjárót

A USS Miami 2012 márciusában horgonyzott le Portshmouth javítódokkjában, hogy egy majdnem kétéves felújításon vegyen részt. A szervizelés igencsak elhúzódott, miután májusban olyan tűzvész tört ki a hajóban, amelyet több mint száz tűzoltó is csak fél nap alatt tudott eloltani. A történet érdekessége, hogy a tüzet nem mulasztás, hanem szándékos gyújtogatás okozta. A tettes a beszédes nevű C. J. Fury volt, aki festőként dolgozott a hajón, de festés helyett tüzet gyújtott a legénységi szálláson. A lángok percek alatt elterjedtek, több mint 400 millió dolláros kárt okozva. A gyújtogató tizenhét év börtönt kapott.

(Korábbi Top 10-es összeállításainkat ide kattintva olvashatják!)