A bőség zavara – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából
Szöveg: honvedelem.hu | 2021. április 15. 11:51A védelmi ipari világpiacon ma már széles palettáról válogathat az a hadsereg, amely robbanások, lövedékek, repeszek ellen védelmet nyújtó gumikerekes szállító harcjárművek iránt érdeklődik.
A többé-kevésbé jó terepjáró képességgel és páncélzattal rendelkező típusokat alapvetően két nagy csoportba oszthatjuk: a lánctalpasokra és a gumikerekesekre. Utóbbiak sorába tartozik például az 1956-ban Magyarországon is bevetett szovjet BTR–152-es vagy a Vietnámban használt amerikai Cadillac Gage Commando, melynek továbbfejlesztett, M1117-es típusjelzésű változata a mai napig népszerű konstrukció.
Új vagy korszerűsített
A hidegháború befejeztével – mint oly sok haditechnikai rendszer esetében – a szállító harcjárművek területén is elmaradtak a fejlesztések. A 2000-es években azonban ismét felpörgött a piac: megkezdődött a meglévő eszközök modernizálása, emellett vadonatúj, az afganisztáni és az iraki tapasztalatok alapján tervezett, lényegesen nagyobb védelmet nyújtó típusok jelentek meg. A korszerűsített modellek közül a BTR–80-as emelhető ki. A Magyar Honvédség aktuális páncélozott szállító harcjárműveként is ismert nyolckerekű alaposan továbbfejlesztett változatát (BTR–82 jelzéssel) 2010 óta gyártja Oroszország – hazai és külföldi piacra egyaránt. Az újabb áttervezésnél szakítottak a sokat kritizált, a második és a harmadik tengely között, két oldalt kialakított ajtós megoldással; ezek a BTR–87 jelzésű variánsnál hátul találhatók, míg a motor elöl, a sofőr jobb oldalán kapott helyet.
További részletek a Magyar Honvéd magazin április 16-án megjelenő számában!