A Párduc II a legjobb, a Tigris megbízhatatlan
Szöveg: Kánya Andrea | 2008. december 8. 6:29A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen mutatták be Turcsányi Károly Nehéz harckocsik – Összehasonlító értékelések, műveleti alkalmazások és a magyar TAS tervezése című újonnan megjelent kötetét. A könyvbemutató különleges volt, hiszen Dr. Végh Ferenc vezérezredes elemezte a kiadványt.
A könyv a német, brit, amerikai, szovjet illetve a magyar TAS nehézharckocsi-típusokat, egymás elleni küzdelmüket, előállításukat, gyártástechnológiai kérdéseit, szervezeteiket és alkalmazási elveiket mutatja be. A kötet részletesen ismerteti a második világháború híres nehéz harckocsijait, mint a legendás Tigert, a Panthert és Königstigert, a szovjet KV és ISz nehéz harckocsikat, illetve a brit Churchill és az amerikai M-26 Pershing típusokat is. A kérdésre, hogy melyik volt a legjobb, a könyvben az összehasonlító elemzések igyekeznek szakmailag és tudományosan is megalapozott választ adni.
Nem egyszerzős műről van szó, a kötet szerzői Turcsányi Károly nyá. mk ezredes, egyetemi tanár mellett Számvéber Norbert hadtörténész-levéltáros, Kovácsházy Ernő gépészmérnök és Mattheidesz Konrád, a MTV szerkesztője, valamint a legfiatalabb író, Hegedűs Ernő őrnagy, doktorandusz voltak.
Dr. Végh Ferenc a bemutatón kifejtette: a modern hadviselésben egyre inkább szerepe van a harckocsiknak, gyakran azonban a harckocsik helyett más „csodaszert" keresnek. „A könyv szerzői bebizonyítják, a harckocsiknak múltjuk és jelenük van, és jövőjük is lesz", mondta a vezérezredes. Turcsányi Károly elmondta: nem szerettek volna kihagyni senkit, a cél az volt, hogy egy integrált véleményt és új megközelítést publikáljanak. „A TAS-ról például olyan információkat is írunk, melyek eddig soha sehol nem jelentek meg", mondta. Az író szerint a könyv könnyedebb olvasmány, mint amire először számítani lehet, és középiskolai matematika felkészültséggel meg lehet érteni. Kovácsházy Ernő hozzátette:„Egyik célunk az is volt, hogy a mérnököknek is emléket állítsunk."
A könyvben a gyártástechnológiáról is szó esik, az V. fejezetet pedig Kovácsházy Ernő, a TAS gépészmérnökének, Kovácsházy Ernőnek (később a Ganz-Mávag főkonstruktőre) fia írta meg.
A könyv megpróbálja megválaszolni a kérdést: Melyik a legjobb nehéz harckocsi? A kötet szerint az M-26, az ISZ-2, a szovjet ISZ-3-, valamint a német Párduc II. (amely végül soha nem épült meg) a legideálisabbak. Az utolsó fejezetben Mattheidesz Konrád fotógyűjteményét csodálhatjuk meg.