Átalakított L-159-es repülőgépeket kapott a Cseh Légierő
Szöveg: JETfly | 2007. december 1. 12:58A cseh légierő végre átvehette mind a négy, az együléses L-159 ALCA típus átépítésével létrehozott kétüléses L-159T repülőgépét az Aero Vodochody gyártól.
Az oktatási és gyakorlási feladatokra optimalizált gépek a jövőben fontos szerepet fognak betölteni a cseh pilóták képzésében. A lekonzervált és feleslegessé vált L-159 harci gépek olcsón megvásárolhatóak, ráadásul átépítésük kétüléses változattá egy olyan lehetőség, mely más légierők érdeklődését is felkeltheti, többek között hazánk számára is valós alternatíva lehet a hamarosan kivonásra kerülő régi L-39 Albatrosok pótlására.
A cseh védelmi minisztérium 2006-ban rendelte meg négy darab új, de tartalékállományba helyezett L-159A repülőgép átépítését, hogy megkönnyítse a pilóták átképzését és gyakorlatban tartását a korszerű JAS-39 Gripen típusra. Az így létrehozott típus a kétüléses L-159T1 nevet kapta. A cseh védelmi minisztérium törekvése az volt, hogy minél költséghatékonyabban és minél gyorsabban jusson hozzá ezekhez a gépekhez, ezért döntöttek a meglévő gépek és alkatrészek felhasználásával végrehajtott átépítés és nem az új L-159B változat legyártása mellett.
A világszerte elterjedt és bevált konstrukciónak számító L-39 Albatros gyakorlógép igen jelentős továbbfejlesztésével létrehozott L-159 ALCA repülőgépekből a Cseh Légierő 72 darabot rendelt, anyagi okok miatt azonban ezek egy részét nem állították aktív szolgálatba, hanem lekonzerválva tárolják.
Néhányat értékesíteni kívánnak, a többit pedig tartalékban hagyják, illetve ha lesz még rá igény, átépítik.
Ez utóbbi különösen figyelemreméltó lehetőség, ugyanis a Magyar Légierő hamarosan kivonja a rendszerből az egykori NDK állományából kapott régi L-39 Albatros kiképző-gyakorló repülőgépeit, pótlásukra azonban mindenképpen szükség lenne. A csehek meglehetősen olcsón kínálják világszerte eladásra a lekonzervált együléses L-159-eseket, átépítésük kétüléses L-159T változattá pedig a fenti példa alapján megoldható.
A korszerű és nagy teljesítményű vadászgépek üzemeltetése mellett érdemes megfontolni az egyszerűbb és olcsóbb kétüléses sugárhajtású gyakorlógépek rendszeresítését, ezek révén ugyanis lényegesen olcsóbban megszerezhető és fenntartható a pilóták légi jártassága. Az sem elhanyagolható tény, hogy ezek a repülőgépek egy fegyveres konfliktus esetén kiválóan használhatóak felderítési és könnyű támogató szerepkörben.