Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Az igazi erő

Szöveg: honvedelem.hu |  2008. március 19. 15:58

Félelmetes. Ez az egy szó is tökéletesen kifejezi azt az érzést, amit egy T-72 –es harckocsi látványa kelt az emberben. Még mozdulatlanul is tiszteletet parancsoló a több tíz tonnás monstrum. Hát még ha elindul…

Márpedig Tatán elindultak a lánctalpasok, hiszen március 17-19 között vezetési gyakorlatot tartottak az MH 25. Klapka György Lövészdandár Harcitámogató Zászlóaljánál. Vagyis annál az alegységnél, amelyik – a Bakony Harckiképző Központ mellett – még rendelkezik harckocsikkal. Egészen pontosan egy harckocsi századdal.

1595874338
A dandár gyakorlóterén végrehajtott vezetési gyakorlat célja az évente kötelező osztályos fokozatok megvédésén túl az újonnan harcjármű-vezetői beosztásba került katonák kiképzése, vezetői engedélyük megszerzése, és nem utolsósorban az állomány összekovácsolása volt.
A kifejezetten lánctalpas eszközök részére kijelölt pályán a vezetőknek – osztályos fokozatuktól függően – különböző szintidőknek megfelelve kellett végighaladni. A feladatvégrehajtást nehezítette, hogy a pályán különböző akadályokat is le kellett küzdeniük, úgymint aknamezőn, illetve nyitott átjárón való átkelés. Az akadályok között szerepelt még tüzelőállás elfoglalása, szűk átjáró leküzdése, és a kijelölt nyompályán történő átkelés is.

– Persze a hibátlan végrehajtás sem elegendő, hiszen a harmadosztályú vezetőknek az előírt szintidő tartásához legalább óránkénti 19 kilométeres átlagsebességet kell tartaniuk – mondta el a gyakorlótéren Tóth András főhadnagy a harckocsiszázad parancsnokhelyettese.

Eközben a vezetési pályán, az eddig pihenő szörnyetegek életre keltek. Adamek Zoltán főtörzsőrmester oktatóvezető parancsára Láng Csaba szakaszvezető beindította motort. A szakaszvezető szimulátoron már többször irányította a monstrumot, de a mostani volt az első „éles" vezetése. A gyakorlat előkészítettségét és az elméleti oktatás magas színvonalát jelzi, hogy Láng szakaszvezető minimális hibákkal teljesítette a pályát.
Az első osztályú vezetők viszont hibátlanul, sebészi pontossággal vezették a 41 tonna feletti járműveket, a „simább" terepszakaszokon elérve akár az 50 km/óra sebességet is.

1595874338
 

Kép és szöveg: Pogrányi Zoltán főtörzsőrmester