Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Baklábas híd Kolontáron

Szöveg: Tóth Árpád hadnagy |  2010. október 29. 9:16

A szentesi MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred kijelölt személyi állománya október. 5-én, elöljárói parancs alapján, útba indult a vörösiszap katasztrófa által sújtott Kolontár térségébe. 

A megérkezést, s a rövid felderítést követően, Varga István mérnök
alezredes, parancsnokhelyettes irányításával megkezdődött a Torna
patakot átívelő, az iszapömlés által súlyosan megrongált vasbetonhíd
„kiváltása" baklábas hídelemmel – azaz TMM-3 nehézhídrakó készlet –, melyet a szakzsargonban kísérőhídnak neveznek.

A 2. hídépítő század katonáinak köszönhetően a nehézhídrakó készlet elemeinek telepítése a bonyolult terep és időjárási körülmények ellenére a késő éjszakai órákban befejeződött, majd az alacsonyvízi hídépítő század állománya faburkolattal, fel- és lejáróval egészítette ki a hadihidat, mely így már személygépjármű és gyalogos forgalom használatára is alkalmassá vált. A híd teherbírását 3,5 tonnában határozták meg. A teherpróbát követően a katonák a műtárgyat átadták a civil forgalom számára.

1595909414

Az „első" ideiglenes híd, több mint egy hetes, folyamatos üzemeltetése során, az alakulat katonáinak lelkiismeretes, állandó ellenőrzése mellett több száz főt és körülbelül 250-300 technikai eszközt „bocsátott át". Ezzel biztosította a rendvédelmi és katasztrófavédelmi szervek munkáját, valamint a lakosság vagyontárgyainak, ingóságainak biztonságos helyre történő kimentését.

Október 12-én újabb parancs érkezett az alakulathoz, melynek rendelkezései alapján, újfent egy hídépítő csoport indult Kolontárra. Feladatuk, a több mint egy hete üzemelő, az iszap által lerombolt közúti hídra telepített hadihíd kiváltása. Október 13-án Kalácsi Zoltán főtörzsőrmester irányításával ismét baklábas, TMM- 3 nehézhídrakó készlet elemek alkalmazásával elkészült az új híd a Tornán, melynek oda és elvezető 80 méter hosszú útjait az MH 5. Bocskai István Lövészdandár Művelettámogató Műszaki Zászlóaljának kijelölt állománya építette.

A „második" ideiglenes híd átvette az

1595909414
előző híd funkcióját, és mindaddig szükséges a fenntartása, ameddig az elöljárótól kapott parancs alapján egy állandó alacsonyvízi híd el nem készül az iszap által rombolt vasbeton híd helyén. Ennek érdekében  október 21-én megkezdték az úgynevezett próbacölöpözést Kolontáron. Ezt követően Seres József őrnagy összekötő tiszt vezetésével az alakulat kijelölt állománya útba indult, hogy megépítsen egy fém cölöpökön álló, vegyes szerkezetű, 20 tonna teherbírású hidat.

Természetesen, a feladat megvalósításához szükség volt a szakszerű háttérmunkára is. Folyamatos szervezés mellett folyt az anyagi készletek beszerzése és előkészítése (gerendák méretre vágása, impregnálása, kötőelemek beszerzése, anyagok átcsoportosítása), melyek kiszállításra kerültek a helyszínre.
Október 25-én Baranyai István százados irányításával megkezdődött az állandó híd építése. Ezen műtárgy biztosítja majd hosszú időn keresztül a biztonságos közlekedést Kolontár két településrésze között.

1595909415
 

Fotó: Kormányzati Kommunikációért Felelős Államtitkárság és az alakulat képei