Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Bochkor felemelkedése: eredményesen zárult a kiképzés

Szöveg: Révész Renáta |  2008. augusztus 14. 13:11

Sikeresen befejezte “vadászpilóta-képzését” Bochkor Gábor. Bár a Repülőnap kezdete előtt a kecskeméti katonai repülőbázison már minden a nagy esemény előkészületeinek jegyében zajlik, csütörtökön mégis a rádiós-műsorvezető Albatrosszal történő repülése volt a nap fénypontja.

Amolyan “záróvizsgának" volt tekinthető, mikor Bochkor Gábor az Albatrosz fedélzetén először a levegőbe emelkedett – előző nap elméleti tudását már próba elé állították, így semmi akadálya nem volt repülésének. Természetesen profi kísérője is volt Pető István dandártábornok személyében, aki ebben az esetben oktatópilótaként ült a rádiós műsorvezető mellett – pontosabban mögött.

Bochkor Gábor mintegy két héttel ezelőtt kezdte meg vadászpilóta-képzését. Köztudott, hogy a műsorvezető a repülés szerelmese, évek óta állandó – és aktív – résztvevője a kecskeméti Repülőnapnak. Igaz, repült már vadászgépben utasként, idén azonban ennél komolyabb dologra vállalkozott: arra, hogy egy bemutató-kiképzés keretében betekintést nyújt a vadászpilótává válás göröngyös útvesztőibe. Civilként nem volt könnyű dolga, de jól vette az akadályokat, ezt bizonyítja, hogy azok az oktatók, akiknek keze alá került, kivétel nélkül elismerően nyilatkoztak róla, lett légyen szó fizikai vagy elméleti felkészítésről.

A honvedelem.hu végigkövette a képzés állomásait, így természetesen jelen voltunk akkor is, amikor csütörtökön délelőtt először emelkedett a levegőbe Bochkor az Albatrosz fedélzetén.

– Az előző két hétben minden nap több órás elméleti, illetve gyakorlati felkészítésen vettem részt, és bár civil pilóta engedélyem már van, azért ez teljesen más volt! Rengeteg nagyon érdekes dolgot tanultam, bár az kérdéses, ebből a civil repülés során mennyit tudok hasznosítani, hiszen ez teljesen más. Tegnap először ültem be a gépbe, gurultunk vele a kifutón, de nem szálltunk fel. A legfontosabb kérdés, amire ekkor derült ki a válasz: be tudom-e egyáltalán indítani a gépet? Ez ugyanis nem annyira evidens, mint sokan gondolnák, nem elég hozzá egy slusszkulcs… – mondta Bochkor a honvedelem.hu-nak közvetlenül a felszállás előtt.

Ám a humoros szavak ellenére a műsorvezető arcán látszott, hogy nagyon is komolyan veszi a feladatát – gondolatban már a fellegek közt jár.

Végül elérkezett a régóta várt pillanat: az L-39-es hajtóművei elindultak, több tucat médiamunkás vizslató tekintetétől kísérve a vadászgép a levegőbe emelkedett és hamarosan eltünt a horizonton. A gépet eleinte egy másik Albatrosz is kísérte, majd egyedül szelte a levegőt mintegy 350-400 km/órás sebességgel. A repülés során Bochkornak különböző feladatokat kellett végrehajtania, olyanokat, amelyeket elméletben már számtalanszor átvett az oktatóival. De más az elmélet és más a gyakorlat. Mintegy 40 perc múlva ismét felbukkant a gép, és megkezdődhetett az értékelés.

A verdikt alapján Bochkor jól „vizsgázott", a kiképzés tehát elérte a célját.
Apropó, cél! Éppen erről faggatták a műsorvezetőt, mikor a sikeres repülés után arról kérdezgették, miért is vállalta a több hetes kemény, embert próbáló feladatot.

– Óriási élmény volt, semmivel össze nem hasonlítható mindaz, amit az elmúlt időben, napokban tapasztaltam. Igaz, a családom keveset látott: olyannyira, hogy szerdán a párom és a kislányom, Nóri lejöttek meglátogatni, hogy legalább itt együtt lehessünk. A célom – az élmény megtapasztalásán túl – az volt, hogy segítsek a Magyar Honvédségnek minél több fiatal érdeklődését felkelteni a vadászpilóta-képzés iránt. És természetesen izgatottan várom a holnapi napot is, amikor két és fél órás repülés keretében berepüljük az egész országot egy előre meghatározott útvonal alapján – tudtuk meg Bochkor Gábortól, akinek a pénteki napja is mozgalmasnak ígérkezik, hétvégén pedig természetesen kilátogat a kecskeméti Repülőnapra is.

Fotók: Tóth László

További képekért kattintson ide!