Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Bővült a közös tankerflotta

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2020. augusztus 25. 20:20

Alig másfél hónappal az első, a T-055 jelzésű gép június végi megérkezését követően, augusztus elején köszönthették a NATO közös tankerflottájának második A330MRTT repülőjét, a T-054 jelzésű gépet Eindhovenben.

20200823_A330MRTT_T-054

A programot Luxemburg és Hollandia indította el még 2016-ban. Lényege, hogy az európai NATO tagállamok egy közösen megvásárolt és üzemeltetett tankerflottával rendelkeznek majd, csökkentve ezzel a „függőségüket” az amerikai légierő légi utántöltő képességétől. Napjainkig Luxemburg és Hollandia mellett Belgium, Németország és Norvégia csatlakozott a programhoz, hatodikként pedig Csehország 2019 októberében. A program a légi utántöltés mellett stratégiai szállítási és egészségügyi kiürítési képességet is jelent az országok számára. 31 business- és 236 economy-osztályú ülés helyezhető el a gépben, MEDEVAC feladatnál 6 intenzív ellátást biztosító ágyat, 16 hordágyat szállíthat, 21 fő egészségügyi személyzet és 96 utas mellett.

Az országok az Airbus Defence & Space A330MRTT többfeladatú légi utántöltő és szállító repülőgéppel üzemeltetik majd a flottát, melyből várhatóan nyolc gépet (opciós lehetőséggel összesen 11 darabot) szereznek be. A korábbi elképzelés szerint az A330MRTT flotta a hollandiai Eindhoven (5 darab) és a németországi Köln repülőterén (3 darab) állomásozna (illetve ideiglenesen a gépeket használó partnerországok repülőterein), ahol a Holland Királyi Légierő jelenlegi, leváltandó KDC-10-es tanker- és szállítógépei (jelenleg már csak 1 darab) is települnek.

A multinacionális program az EATC (European Air Transport Command) irányítása alatt működik: Hollandia 2000, Luxemburg 200 (ezt terveik szerint 1200-ra módosítanák), Németország 5500, Belgium 1000, Norvégia és Csehország pedig 100-100 repült órára szerződött napjainkig.

A repülőgépek üzemeltetése a MMU (Multinational Multirole Tanker Transport Unit) egység feladata lesz, a személyzetet a partnerországok közösen biztosítják, képzésük várhatóan 2020-ban befejeződik, az első két leszállított gép elsődleges feladata az ő kiképzésük lesz, 2020 végétől pedig már az említett feladatkörökben is használhatják a partnerországok. Az utolsó darabot várhatóan 2022-ben szállítják le, ha élnek a 3 gépes opciós lehetőséggel, akkor 2024-ben lehet teljes a flotta. A program továbbra is nyitott, várják további országok csatlakozási szándékát, továbbá a már MRTT-ket üzemeltető országokkal is szeretnének nemzetközi partnerkapcsolatot kialakítani.

Forrás: jetfly.hu